fot. PAP

Warszawa: konieczna wymiana konstrukcji mostu

Uszkodzenia Mostu Łazienkowskiego są poważne, konieczna jest wymiana jego konstrukcji – ogłosiła prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz. Budowa nowego mostu może potrwać nawet kilka lat. To fatalna wiadomość dla mieszkańców stolicy. Propozycje rozwiązania problemu przestawił niedawny pretendent do fotela prezydenta – Jacek Sasin.

To dopiero wstępne wyniki ekspertyzy, ale już potwierdziły się złe prognozy. Odkształcenia konstrukcji sprawiają, że most nie nadaje się do remontu, trzeba go zbudować praktycznie od nowa.

– Uszkodzenia mostu są poważne. Pozwala nam to podjąć już dzisiaj decyzję, żeby wymienić konstrukcję mostu przy wykorzystaniu dotychczasowych filarów – powiedziała Hanna Gronkieiwcz-Walz, prezydent warszawy.

Według władz miasta jest to najszybsze rozwiązanie, ktore pozwoli uruchomić most w ciągu kilkunastu miesięcy.

– Najlepszym, najszybszym i w sumie najtańszym rozwiązaniem jest wymiana całej konstrukcji stalowej. Nie ruszamy podpór, są w dobrym stanie – powiedział prof. Henryk Zobel, dziekan wydziału inżynierii lądowej Politechniki Warszawskiej

Prof. Henryk Zobel zauważył, że obecny most jest tak wyeksploatowany, że przebudowa w najbliższym czasie byłaby konieczna.

– Tam mostem jeździło 130 tys. pojazdów na dobę. Tymczasem okresy trwałości wynikają ze znacznie mniejszych obciążeń. Są one dla 20 tys. do 25 tys. pojazdów, a nie 130 tys. pojazdów. Oznacza to, że konstrukcja jest wyeksploatowana – dodał prof. Henryk Zobel.

Koszt wymiany konstrukcji na razie jest bliżej nieokreślony – od 100 do 130 mln zł. 50 mln ma pochodzić z rezerwy w budżecie miasta. Pieniądze obiecała też premier Ewa Kopacz. By przyspieszyć prace miasto chce pominąć zwykłe procedury przetargowe. Ale i tak Warszawiaków czeka nawet kilkuletni horror komunikacyjny. Więcej miejsc w autobusach i tramwajach i zmiany w organizacji ruchu – to odpowiedź miasta.

– Planujemy uruchomienie buspasa pomiędzy Mostem Łazienkowski (objazd Wałem Miedzeszyńskim w godzinach porannego szczytu) a Mostem Poniatowskim – powiedział Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy.  

Na pytanie, kiedy ruszy II linia metra Hanna Gronkiewicz-Walz odpowiada, że konkretnego terminu nie ma. Były pretendent do fotela prezydenta stolicy Jacek Sasin proponuje zmiany w funkcjonowaniu komunikacji.

– Uruchomienie pełnej przejezdności, przeprawy na Mości Śląsko-Dąbrowskiego. Przypominam, że ten most jest przez dużą część doby wyłączony z ruchu w godzinach, w których jego udrożnienie jest najbardziej potrzebne – powiedział Jacek Sasin z PiS-u.

Sasin postuluje także wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej na czas remontu mostu, przynajmniej na liniach łączących dwie strony Wisły. Hanna Gronkiewicz-Waltz wyklucza taką możliwość. Nie widzi także potrzeby wyciągania konsekwencji wobec urzędników za brak monitoringu na moście. Dymisji szefowej Zarządu Dróg Miejskich domaga się opozycja.

– Skandalem jest to, że tak ważna dla Warszawy część infrastruktury, ważny most pozostawał pod rządami Hanny Gronkiewicz-Waltz zupełnie niemonitorowany, pozbawiony ochrony – powiedział Jacek Sasin.

Do pożaru by nie doszło gdyby – jak podkreśla Jacek Sasin – most był równie pilnie strzeżony jak osławiona tęcza na pl. Zbawiciela.

TV Trwam News

drukuj