Warszawa: Do użytku zostały oddane trzy nowe stacje metra
Trocka, Targówek Mieszkaniowy i Szwedzka – to trzy nowe stacje warszawskiego metra. Prezydent stolicy Rafał Trzaskowski oddał do użytku inwestycje przedłużającą trasę linii M2 w kierunku wschodnio – północnym. Jak mówią politycy PiS, za rządów Platformy w Warszawie połączeń metra mogło powstać znacznie więcej.
Dotychczas pociągi warszawskiej linii metra M2 zatrzymywały się na siedmiu stacjach, kursując od Ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego. Teraz linia ta przedłuża się o 3 dodatkowe stacje – Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka.
– To na pewno zmieni tutaj sytuację na Targówku w sposób diametralny – mówił prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, oddając do użytku nowe stacje.
W otwarciu udział wzięli także minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński, była prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz oraz zastępca dyrektora przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce Witold Naturski. Jak podkreślił Witold Naturski, rozbudowa metra dofinansowana została ze środków Unii Europejskiej.
– Metro warszawskie w 100 proc. wpisuje się w politykę miejską UE. Te dotacje, bezzwrotne dotacje z UE, to jest wyraz solidarności społeczeństw unijnych, tych zamożniejszych z tymi społeczeństwami, które swój dobrobyt i zamożność dopiero budują – zaznaczył Witold Naturski.
Środki unijne pokryły 75 procent inwestycji wartej ponad miliard złotych. Od początku członkostwa Polski w Unii Europejskiej warszawskie metro otrzymało dotacje w wysokości prawie 10 miliardów złotych – dodał minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński. To nie koniec inwestycji na linii M2.
– W tej chwili oddajemy odcinek w kierunku wschodnio-północnym, ale jeszcze jest realizowany odcinek metra w kierunku zachodnim, to razem jest to projekt na prawie 8 mld złotych z dofinansowaniem UE – poinformował Jerzy Kwieciński.
Cała druga linia metra ma być gotowa przed 2023 rokiem. Budowa 3 stacji trwała ponad 3 lata. Według profesor Gabrieli Masłowskiej, to wynik niewystarczających działań Hanny Gronkiewicz-Waltz.
– Zdolności organizacyjne poprzedniej prezydent z Platformy Obywatelskiej także tu nie były zadowalające i dlatego ta budowa tak przeciągała się w czasie – zauważyła prof. Gabriela Masłowska.
Rafał Trzaskowski w czasie kampanii wyborczej przed wyborami samorządowymi w 2018 roku obiecał warszawiakom w sumie trzy nowe linie metra – M3, M4 i M5. Prezydent zapewnił, że trwają prace nad linią M3.
– Trwają prace koncepcyjne, to jest niezwykle istotne po to, aby dokładnie pokazać, jak ta linia – trzecia – miałaby przebiegać. My w budżecie warszawskim rezerwujemy pieniądze – powiedział Rafał Trzaskowski.
Jednak w przyszłej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na warszawskie metro przekazane mają być znacznie mniejsze środki. Według posła PiS Zbigniewa Gryglasa, władze Warszawy powinny być otwarte na różne koncepcje budowlane.
– Powinniśmy bardziej odważnie budować to metro. Są różne koncepcje, które stosuje się na świecie, choćby szerzej takie partnerstwo publiczno-prywatne. To jest dobry przykład na to, w Sejmie rozmawialiśmy o ustawie warstwowej, która by umożliwiała taką szybszą budowę – mówił Zbigniew Gryglas.
W ubiegłym roku z warszawskiego metra skorzystało prawie 235 milionów pasażerów.
TV Trwam News/RIRM