fot. wikipedia.org

W Porcie Gdynia wmurowano kamień węgielny pod budowę Publicznego Terminala Promowego

Przy Nabrzeżu Polskim Portu Gdynia wmurowano w środę kamień węgielny pod budowę Publicznego Terminala Promowego. Całkowity koszt inwestycji to ok. 290 mln zł brutto. Zakończenie budowy przewidziano na połowę 2021 r. Terminal będzie mógł obsługiwać promy o długości do 240 m.

Wiceprezes Morskiego Portu Gdynia Grzegorz Dyrmo poinformował, że całkowity koszt budowy terminala to około 290 mln zł brutto. Koszt netto wynosi ok. 235 mln zł, z czego ok. 117 mln zł to dofinansowanie unijne.

Na powierzchni ponad 7 hektarów powstanie nabrzeże zdolne do przyjęcia promów o długości do 240 metrów, budynek terminala o powierzchni ponad 5 tys. m. kw., budynek magazynowy o powierzchni około 900 m kw., parking dla pasażerów i pracowników terminala na ponad 200 miejsc, plac manewrowy o powierzchni ponad 6 hektarów oraz dwupoziomowa rampa załadowcza.

Prezes Morskiego Portu Gdynia Adam Meller zauważył, że nowy terminal używany będzie przez wielu operatorów. Dotychczasowy – położony wewnątrz portu – obsługuje promy jedynie o długości do 176 m i należące do armatora Stena Line. Zawijają do niego przeciętnie 3 promy dziennie, które mogą zabrać do ok. 2,5 km długości samochodów w linii. Powstający terminal pozwoli na obsługę większych promów, które mogą zabrać do 4 km długości samochodów w linii. Nowy terminal znajdzie się bliżej wyjścia z portu, co wpłynie na ekonomikę eksploatacji promów.

Prezes podkreślił, że z chwilą wybudowania nowego terminalu dotychczasowy zostanie wyburzony a teren po nim przeznaczony na inne cele w porcie.

Prezes dodał, że wybudowanie nowego terminalu wynika z obserwowanego wzrostu przewozów i pozwoli na rozwój sieci połączeń pasażerskich z Portu Gdynia oraz na wejście nowych operatorów promowych.

Wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski ocenił, że bałtycki rynek promowy rośnie.

Budowa tego terminala publicznego jest kluczową inwestycją w porcie w Gdyni, jeśli chodzi o rynek promowy, o zabezpieczenie interesów zarówno klientów jak i amatorów” – podkreślił podczas uroczystości wiceminister.

PAP

drukuj