Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzi współpracę influencerów ze znanymi markami
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie wyjaśniające współpracę influencerów ze znanymi markami. Chodzi o osoby promujące produkty w internecie. UOKiK chce sprawdzić, czy taka współpraca nie ma znamion kryptoreklamy.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zbada rynek reklamy w mediach społecznościowych. [czytaj więcej]
– Sprawdzimy, na jakich zasadach się ona odbywa i czy tego rodzaju treści na portalach społecznościowych są wyraźnie oznaczone jako reklamowe lub sponsorowane – wyjaśnił prezes UOKIK, Tomasz Chróstny.
Chcemy uporządkować rynek treści sponsorowanych w portalach społecznościowych, tak aby internauci dostawali jasny przekaz, co jest reklamą, a co obiektywną recenzją produktu. Konsumenci nie mogą być wprowadzani w błąd – mówi Tomasz Chróstny, Prezes #UOKiK pic.twitter.com/Ek22Lm6jgx
— UOKiK (@UOKiKgovPL) September 29, 2021
W innym przypadku byłoby to równoznaczne z prowadzeniem kryptoreklamy.
– Wiele treści o charakterze handlowym na profilach influencerów: Instagramie, YouTube, Facebooku czy innych social mediach nie jest w ogóle oznaczonych jako reklama. Inne są oznaczone niewystarczająco np. jedynie poprzez hashtag, który dla polskiego internauty może nie być zrozumiały – mówił Tomasz Chróstny.
Czy treści sponsorowane na blogach, Instagramie czy Facebooku gwiazd internetu są właściwie oznaczane? Czy mogą wprowadzać konsumentów w błąd? Sprawdzi to Prezes #UOKiK w postępowaniu wyjaśniającym. Więcej ➡️ https://t.co/7YtXZ5CS48 pic.twitter.com/6OGVI9s29P
— UOKiK (@UOKiKgovPL) September 29, 2021
To nieuczciwa praktyka rynkowa i jednocześnie nieuczciwa konkurencja – podkreślił prezes UOKIK.
– Sytuacja, gdy influencer otrzymał za swój wpis wynagrodzenie, ale sprawia wrażenie, że dzieli się prywatną opinią, jest zwyczajnie nieuczciwa. Sponsoring należy tutaj rozumieć szeroko – podsumował Tomasz Chróstny.
Zapłatą nie muszą być tylko pieniądze. Może to być testowanie jakiegoś produktu czy wycieczka – zauważył prezes UOKiK. Po zakończeniu postępowania UOKiK planuje opublikować wytyczne dla osób, które promują produkty w internecie.
TV Trwam News