UOKiK: Zalando, Booking i Travelist z zarzutami naruszania zbiorowych interesów konsumentów
Prezes Urzędu, Tomasz Chróstny, postawił spółkom Zalando, Booking i Travelist zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów, za co grozi kara do 10 proc. obrotu – przekazał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Jak przypomniał UOKiK w komunikacie, od 1 stycznia br. przepisy wynikające z unijnej dyrektywy Omnibus nakładają na działających w internecie przedsiębiorców nowe obowiązki informacyjne, np. podawanie numeru telefonu, informowanie, czy i jak weryfikują udostępniane opinie, a w przypadku platform handlowych – wskazywanie, czy dana oferta pochodzi od przedsiębiorcy, czy od osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą.
Urząd poinformował, że przeprowadzony został monitoring platform internetowych, sprawdzający poprawność praktyk związanych z rozszerzonymi obowiązkami informacyjnymi. W 19 przypadkach stwierdzono występowanie naruszeń i wezwano przedsiębiorców do przedstawienia wyjaśnień oraz zmiany kwestionowanych praktyk. Pomimo wezwania przez Prezesa UOKiK trzech przedsiębiorców: Zalando, Booking i Travelist nie wprowadziło zmian w komunikowaniu informacji konsumentom ani nie wyraziło zamiaru ich wdrożenia – przekazano.
„Prezes Urzędu, Tomasz Chróstny, postawił spółkom Zalando, Booking i Travelist zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów, za co grozi kara do 10 proc. obrotu” – wskazano.
Kto sprzedaje na platformie i jakie wynikają z tego prawa dla konsumentów?
Jaki jest podział obowiązków między platformą a sprzedającym?
📢 Prezes #UOKiK sprawdza, czy konsumenci są o tym informowani, a przedsiębiorcy zmieniają kwestionowane praktyki
👉 https://t.co/7hyeNkz4RU pic.twitter.com/5qIHfpUdQy— UOKiK (@UOKiKgovPL) September 4, 2023
Zaznaczono, iż klienci tych platform mogli nie być wyraźnie informowani, czy prezentowana oferta pochodzi od przedsiębiorcy, czy osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą, oraz jaki jest podział obowiązków między platformą a sprzedającymi lub usługodawcami, co mogło utrudniać konsumentom podjęcie działań np. w przypadku reklamacji.
„Konsumenci mogli być pozbawieni dostępu do ważnych informacji, a w rezultacie możliwości świadomego zawierania transakcji na jasnych i przejrzystych zasadach” – stwierdzono.
Cytowany w komunikacie Urzędu prezes Tomasz Chróstny podkreślił, że prawidłowo realizowany obowiązek informacyjny to większa ochrona konsumentów korzystających z e-commerce. Wskazał, iż konsumenci powinni mieć łatwy dostęp do informacji o tym, czy podmioty, z którymi zawierają umowę, są przedsiębiorcami, czy osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej.
„Od tego zależą choćby przysługujące im prawa. Jeśli nie zawierają umowy z przedsiębiorcą – nie są chronieni prawem konsumenckim i nie dotyczą ich wynikające z niego przywileje. Przykładowo, nie będą mieć zapewnionej ustawowej możliwości odstąpienia od umowy zawartej na odległość” – przekazał Chróstny.
Jak dodano, większość przedsiębiorców po interwencji Prezesa UOKiK zmieniło swoje działania lub deklaruje wprowadzenie modyfikacji. Wskazano wśród nich: Glovo, Uber Eats, Pyszne.pl, Wolt, Bolt Food, Aliexpress, Wakacje.pl, FREE NOW, Uber, Bolt, Facebook, Morele.net, Empik, Triverna.pl, Amazon czy Allegro.
PAP