[TYLKO U NAS] T. Chróstny: Naszym celem jest efektywne i sprawne realizowanie obowiązków nałożonych na UOKiK
Naszym celem jest przede wszystkim sprawne i efektywne realizowanie obowiązków, które są nałożone na UOKiK, ale też pewna powinność ochrony konkurencji, ochrony konsumentów. Staramy się być obecni tam, gdzie trzeba podjąć te mechanizmy kontrolne właśnie w interesie konsumentów i uczciwych przedsiębiorców – powiedział Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w audycji „Aktualności dnia” na antenie Radia Maryja.
– Działania, które podjęliśmy między innymi po to, żeby eliminować z dostępnych kanałów sprzedaży niewiarygodne źródła. Podjęliśmy współpracę z innymi instytucjami publicznymi m. in. z urzędami celnymi. Mamy wydanych ponad 200 opinii w zakresie zgodności i mechanizmów nadzoru nad rynkiem. Dzięki tym działaniom kilkadziesiąt milionów maseczek, rękawiczek i innego sprzętu ochrony indywidualnej nie dotarło na rynek, ponieważ nie spełniały swoich właściwości, nie były certyfikowane – poinformował Tomasz Chróstny.
Od początku #pandemia Urząd aktywnie działa w celu eliminacji z rynku środków ochrony przed #COVID19, które nie spełniają wymogów. #UOKiK współpracuje w tym zakresie np. z @KAS_GOV_PL @MZ_GOV_PL @EU_Commission i @Allegro_Group. Więcej na ten temat➡️https://t.co/1G0Aaslz9z pic.twitter.com/nJdgsIatFz
— UOKiK (@UOKiKgovPL) August 7, 2020
– Czas pandemii COVID-19, to czas wielu wyzwań, gdzie mamy świadomość, że dbając o ochronę konsumentów, dbając o uczciwe relacje pomiędzy przedsiębiorcami nasza postawa musi być bardzo aktywna i skuteczna – dodał prezes Tomasz Chróstny.
Każdy konsument ma swoje prawa. Pomimo panującej pandemii koronawirusa każdy powinien domagać się ich respektowania.
– Mamy prawa i absolutnie powinniśmy się ich domagać. Jeżeli robimy zakupy na odległość, czyli poza siedzibą przedsiębiorcy, zawsze mamy prawo odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni bez podawania powodu. O tych prawach starajmy się przypominać przy realizacji naszych decyzji. Mamy odpowiedzialność sprzedającego z tytułu rękojmi, gdzie w ciągu dwóch lat możemy domagać się swoich praw. Mamy odpowiedzialność przedsiębiorców, jeżeli chodzi o prawidłowe uwidaczniane cen. Przypominaliśmy o tym przy nakładaniu kary na właściciela sieci Biedronka. Te nasze prawa są niezwykle ważne. Są to elementy naszych podstawowych i niezbywalnych praw – podkreślił prezes UOKiK.
Więcej o prawach konsumenta można dowiedzieć się [tutaj].
Przy okazji decyzji dotyczącej Biedronki #UOKiK przypomina: ceny powinny być umieszczone na towarze lub w jego pobliżu, np. na wywieszce na półce. Sprzedawca musi informować o nich w jednoznaczny sposób i w widocznym miejscu. pic.twitter.com/WH612DEVwr
— UOKiK (@UOKiKgovPL) August 10, 2020
Przy okazji decyzji dotyczącej Biedronki – #UOKiK przypomina: jeżeli cena w kasie jest wyższa od tej na towarze lub na półce, masz prawo kupić daną rzecz po niższej cenie. Gdy różnicę zauważysz dopiero na paragonie, domagaj się zwrotu nadpłaconej kwoty. pic.twitter.com/FU5c8cMkXE
— UOKiK (@UOKiKgovPL) August 10, 2020
Często docierają informacje o zagrożeniach praw konsumentów podczas prezentacji handlowych. Bardzo wiele osób zwraca się do różnych instytucji, że stali się ofiarami oszustwa.
– W tym obszarze zagrożeń jest wyjątkowo dużo. Praktyka nieuczciwych pokazów jest stosowana. My te mechanizmy sankcjonujemy. Wskazujemy konsumentom, że ten lub inny przedsiębiorca zachowuje się nieuczciwie. Kary przez nas nakładane sięgają milionów złotych. Moja porada dla słuchaczy to: jeżeli otrzymujemy telefon, który wskazuje, że czeka na nas luksusowy gadżet i prezent to pamiętajmy, że nie ma nic za darmo. Nie zgadzajmy się na te pokazy i nie uczestniczmy w nich – apelował na antenie Radia Maryja Tomasz Chróstny.
Dostałeś zaproszenie na bezpłatne badania, wykład na temat zdrowego stylu życia czy akcję promocyjną nowej sieci sklepów? Uważaj, to może być #pokaz handlowy, z którego wyjdziesz z zestawem garnków za kilka tysięcy złotych pic.twitter.com/xNHVPts60k
— UOKiK (@UOKiKgovPL) August 5, 2020
Jak się nie dać oszukać na pokazach handlowych? Uważnie czytaj umowy, nie podejmuj decyzji pod presją czasu #pokazy #seniorzy pic.twitter.com/guAv8YSIi9
— UOKiK (@UOKiKgovPL) August 5, 2020
Wyszedłeś z pokazu handlowego z niepotrzebnymi zakupami za kilka czy kilkanaście tysięcy złotych? Masz 14 dni, aby odstąpić od umowy. Nie musisz podawać powodu pic.twitter.com/sKzTWdGhmI
— UOKiK (@UOKiKgovPL) August 5, 2020
Zgodnie z Tarczą Antykryzysową 4.0. konsument, który stracił pracę lub inne główne źródło dochodu, może zawiesić spłatę kredytu na 3 miesiące.
– W tego typu sytuacjach (…) mamy prawo iść o banku i skorzystać z tzw. wakacji kredytowych, z którym możemy skorzystać na maksymalny okres trzech miesięcy. Jest to czas, kiedy bank nie ma prawa pobierać jakichkolwiek opłat i odsetek innych niż ewentualne ubezpieczenie tego kredytu. To jest taki czas, w którym koszty kredytu mogłyby bardzo obciążać budżet domowy, ale jest możliwość ich odłożenia. Oczywiście okres spłaty kredytu wydłuża się o ten czas wakacji kredytowych – zwrócił uwagę prezes UOKiK.
Do #UOKiK napłynęły informacje, że banki mogą utrudniać lub wręcz uniemożliwiać konsumentom skorzystanie z ustawowych wakacji kredytowych. Prezes Tomasz Chróstny wszczął w tej sprawie postępowanie wyjaśniające. pic.twitter.com/T6L9oCFged
— UOKiK (@UOKiKgovPL) August 11, 2020
Więcej informacji o tzw. wakacjach kredytowych można uzyskać [tutaj].
Na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów można uzyskać dużo przydatnych informacji. Więcej [tutaj].
Całą rozmowę z prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomaszem Chróstnym można odsłuchać [tutaj].
radiomaryja.pl