UOKiK: Banki deklarują zmianę niekorzystnych praktyk dotyczących tzw. wakacji kredytowych
Banki zmienią niekorzystne praktyki dotyczące tzw. wakacji kredytowych. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że banki dostosowały się do jego uwag lub deklarowały zmianę niekorzystnych praktyk.
W kwietniu UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące warunków wakacji kredytowych, które są udzielane dobrowolnie przez banki. Urząd sprawdzał m.in. sposób informowania konsumentów o koszcie odroczenia spłaty rat czy respektowanie odstąpienia od już zawartych wakacji kredytowych. Postępowaniem było objętych 26 banków.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny poinformował, że nieprawidłowości były w 14 bankach, do których zostały wysłane wystąpienia. Jak dodał, zdecydowana większość z nich pozytywnie odniosła się do zastrzeżeń Urzędu.
– Wyeliminowaliśmy niekorzystne warunki dla kredytobiorców, którzy z uwagi na pandemię koronawirusa zdecydowali się na skorzystanie z oferowanych dobrowolnie przez banki tzw. wakacji kredytowych. Konsumenci mają zagwarantowane prawo do odstąpienia od zmian umowy w ciągu 14 dni. Są o tym poinformowani i znają koszty zawieszenia rat oferowanych dobrowolnie przez banki. Będziemy jednak wciąż monitorować sytuację, aby prawa konsumentów były na każdym etapie zagwarantowane. Konsumenci mogą powiadomić UOKiK o działaniach banków wysyłając zgłoszenia na adres [email protected] – podkreślił prezes UOKiK.
Z ustawowych wakacji kredytowych będą mogły skorzystać osoby, które straciły pracę lub główne źródło dochodu po 13 marca br. Spłata będzie zawieszana na maksymalnie 3 miesiące. Bank nie będzie pobierał opłat za skorzystanie z wakacji kredytowych ani odsetek.
RIRM