Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podsumował działania podjęte w 2023 roku
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Tomasz Chróstny, określił ubiegły rok czasem małej rewolucji konsumenckiej. UOKiK podsumował działania podjęte w 2023 roku.
Na początku ubiegłego roku weszły w życie unijne przepisy dotyczące cen w sklepach. Przedsiębiorcy zostali zobowiązani do prezentacji najniższej ceny z 30 dni.
Przełomowa zmiana była także wyzwaniem dla Urzędu, który musiał opracować wytyczne do przepisów.
– Od 1 stycznia 2023 roku weszły w życie przepisy zmieniające prawa każdego z nas. Najniższa cena z ostatnich 30 dni to najbardziej charakterystyczna zmiana, która jest tylko częścią pakietu nowych praw objętych dyrektywą Omnibus. Niezwłocznie po wejściu w życie przepisów rozpoczęliśmy działania dające przedsiębiorcom możliwość dostosowania się do nowych regulacji. By zapewnić na rynku adekwatny poziom ochrony konsumentów, opracowaliśmy wyjaśnienia dotyczące prezentowania cen w promocji – wskazał Tomasz Chróstny.
W ubiegłym roku Urząd nałożył też kary na ponad 612 mln złotych. UOKiK wydał ponad 1000 decyzji z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów. Przeprowadzono ponad 15 tys. kontroli sprawdzających jakość i bezpieczeństwo produktów.
Od 1 lipca Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przewodniczy pracom Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów. Wzmocnienie odpowiedzialnych wyborów konsumenckich – to hasło przewodnie i cel polskiej prezydencji. Chcemy w ten sposób inspirować działania służące konsumentom – podkreślił Tomasz Chróstny.
RIRM