fot. PAP/Radek Pietruszka

[TYLKO U NAS] T. Chróstny o fałszywym oznaczaniu kraju pochodzenia produktów w sklepach: Ten problem jest bardzo mocno widoczny zwłaszcza w dużych placówkach handlowych

To jest problem, który jest bardzo mocno widoczny zwłaszcza w przypadku dużych placówek handlowych, w tym sieci handlowych. Jest to problem, który stanowi element bardzo wrażliwy z punktu widzenia konsumentów. Podjęliśmy (…) działania i postępowania wyjaśniające względem sieci handlowej Biedronka, gdzie nieprawidłowości miały bardzo szeroki zakres – wskazał Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, w audycji „Aktualności dnia” w Radiu Maryja.

Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, odniósł się do istnienia tzw. opłaty covidowej i próby wzbogacenia się na niej przez część przedsiębiorców.

– To, co nas martwi, to nie jest kwestia samej opłaty. Tutaj, jeżeli ona jest właściwie komunikowana do samych konsumentów, konsument przed skorzystaniem z usługi dowiaduje się o niej, to rzeczywiście niekiedy jest lepiej, żeby to była osobna pozycja, z której usługodawca będzie mógł zrezygnować w momencie, gdy te obostrzenia będą zdjęte, aniżeli podejmowania próby co do tego, żeby wbudowywać ją w cenę świadczonej usługi – powiedział gość Radia Maryja.

Warto zwrócić uwagę na to, że często pod pozorem wzrostu kosztów związanych z zabezpieczeniem stanowiska pracy tak naprawdę niektórzy przedsiębiorcy nieuczciwie kalkulują sobie dodatkowe wynagrodzenie – kontynuował prezes UOKiK.

– Jeżeli to jest koszt, który ma pokryć dodatkowo np. środki ochrony indywidualnej czy potrzebę przeprowadzenia dezynfekcji gabinetu, to rzeczywiście opłata pobierana na poziomie 30 zł wydaje się być poziomem jeszcze rozsądnym, natomiast nie znajduje wówczas uzasadnienia opłata na poziomie 50-100 zł czy niekiedy nawet więcej. To już jest rzeczywiście poziom, który powinien wzbudzić bardzo poważną czujność ze strony konsumentów. Powinni się oni zastanowić, czy rzeczywiście chcą, żeby w tej placówce ta usługa czy zabieg były wykonywane, czy nie jest to dobry moment na to, żeby skorzystać z oferty kogoś, kto nie próbuje dodatkowo się wzbogacić, pobierając tak wygórowaną z tego tytułu opłatę – mówił Tomasz Chróstny.

Wiele sieci handlowych decyduje się na fałszywe oznaczanie kraju pochodzenia produktów. Okazuje się wówczas, że kupowany przez konsumentów produkt nie pochodzi z Polski, ale jest na przykład produktem niemieckim.

– To jest problem, który jest bardzo mocno widoczny zwłaszcza w przypadku dużych placówek handlowych, w tym m.in. sieci handlowych. Jest to problem, który stanowi element bardzo wrażliwy z punktu widzenia konsumentów. Po licznych skargach konsumenckich i kontrolach w czwartym kwartale 2019 roku i w pierwszym kwartale 2020 roku, gdzie te nieprawidłowości się potwierdziły i kontrole inspektorów wykazały, że mają one bardzo szeroki zakres – podjęliśmy już teraz działania i postępowania wyjaśniające względem sieci handlowej Biedronka. Tam nieprawidłowości miały bardzo szeroki zakres – podsumował gość „Aktualności dnia”.

Całą audycję „Aktualności dnia” z udziałem Tomasza Chróstnego, prezesa UOKiK, można odsłuchać [tutaj].

radiomaryja.pl

drukuj