UOKiK ostrzega seniorów przed reklamami środków pseudomedycznych
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega seniorów przed reklamami środków pseudomedycznych. Chodzi o „cudowne specyfiki” np. na żylaki, bóle stawów, problemy ze słuchem czy nietrzymanie moczu, które są reklamowane w kolorowych gazetkach.
Jak podkreśla UOKiK, są to reklamy wprowadzające w błąd, czyli tzw. scam. Środki mogą nie mieć leczniczych właściwości, a kontakt ze sprzedawcą w celu odstąpienia od umowy lub reklamacji może być niemożliwy. Dlatego prezes Urzędu Tomasz Chróstny zdecydował o wszczęciu postępowania wyjaśniającego wobec reklamodawców i wydawców.
– W pierwszej kolejności wezwaliśmy do złożenia wyjaśnień ośmiu przedsiębiorców z branży wydawniczej. Ofiarami reklam promujących środki, które mają być remedium na wszelkie dolegliwości, padają najczęściej osoby starsze, schorowane, a więc szczególnie wrażliwa grupa konsumentów. Odpowiedzialność za to mogą ponosić nie tylko reklamodawcy, ale także wydawcy, którzy bezkrytycznie zamieszczają tego typu reklamy. Chcemy zwrócić uwagę wydawców na ważny problem społeczny. Sprawdzić, czy i w jaki sposób weryfikują reklamy przed publikacją, w jakich przypadkach odmawiają ich przyjęcia, dlaczego nie podają konsumentom danych reklamodawców, a także dlaczego mimo otrzymywania skarg od czytelników nadal zgadzają się na zamieszczanie tego typu reklam – powiedział Tomasz Chróstny.
#UOKiK wziął pod lupę reklamy "cudownych" 🪄środków obiecujących na przykład:
🔶uzdrowienie z wszelkich dolegliwości,
🔶odzyskanie wzroku,
🔶wieczną młodość.❗️Sprawdzimy, czy i jak wydawcy weryfikują treść takich reklam.
Czytaj więcej ➡️https://t.co/X1NFNAzUub
🧵1/3 pic.twitter.com/X0Zsitrk3S
— UOKiK (@UOKiKgovPL) June 21, 2023
UOKiK liczy w pierwszej kolejności na samoregulację branży wydawniczej i całkowite wyeliminowanie z gazet reklam wprowadzających w błąd schorowane lub starsze osoby.
💬"Ofiarami reklam promujących środki, które mają być remedium na wszelkie dolegliwości, padają najczęściej osoby starsze, schorowane, a więc szczególne wrażliwa grupa konsumentów" – mówi Tomasz Chróstny, Prezes #UOKiK
🧵2/3 pic.twitter.com/UvX8UsHoZR
— UOKiK (@UOKiKgovPL) June 21, 2023
W przypadku niewystarczających lub powolnych działań Urząd podejmie dalsze kroki.
https://twitter.com/UOKiKgovPL/status/1671434332710248449?s=20
RIRM