UOKiK: Idea Bank wprowadzał konsumentów w błąd podczas sprzedaży obligacji GetBack
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że Idea Bank wprowadzał konsumentów w błąd podczas sprzedaży obligacji GetBack. Od października 2018 roku do Urzędu wpłynęło 520 skarg ws. nieuczciwych praktyk, jakie stosowali bankierzy.
Idea Bank zapewniał wówczas, że obligacje GetBack przyniosą gwarantowany zysk, a dostęp do nich jest limitowany.
Prezes UOKiK Marek Niechciał podkreślił, że urząd wydał decyzję na podstawie m.in. zeznań bankowców i poszkodowanych.
– Byliśmy w banku na kontroli, odpytaliśmy również członków zarządu oraz pracowników banków. Konfrontowaliśmy zeznania bankowców z poszkodowanymi. Krok po kroku odtwarzaliśmy proces sprzedaży i sposób prezentowania obligacji korporacyjnych firmy GetBack – mówił Marek Niechciał.
Decyzja, jaką wydał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, odnosi się tylko do części zarzutów postawionych Idea Bankowi przez klientów. W kolejnym postanowieniu Urząd rozstrzygnie o zasadności pozostałych.
Artiom Bujan, prezes Stowarzyszenia Poszkodowanych Obligatariuszy GetBack SA, wskazał, że stanowisko UOKiK ułatwi dochodzenie roszczeń w sądzie.
– W tej decyzji powinna być wskazana podstawa prawna, dzięki której klienci tego banku będą mogli na drodze sądowej dochodzić swoich roszczeń w całości, czyli żądać kwoty utraconej w wyniku wcześniejszego wprowadzenia w błąd w placówce w banku, z powrotem w całości – powiedział prezes.
W aferze GetBack poszkodowanych zostało około 10 tys. osób. Straty w skali całej Polski szacuje się na ponad 2 mld zł. Poszkodowani starają się w całości odzyskać pieniądze zainwestowane w obligacje.
RIRM