UOKiK: Enea będzie musiała zwrócić niesłusznie pobrane opłaty uprawnionym konsumentom
Enea będzie musiała zwrócić niesłusznie pobrane opłaty uprawnionym konsumentom. Tak zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
UOKiK podał, że spółka gwarantowała stałe ceny prądu, ale pomijała lub przekazywała w sposób mogący wprowadzać w błąd informacje o comiesięcznej opłacie handlowej. Bezpodstawnie naliczała też kary za rozwiązanie umowy.
Po licznych skargach Urząd wszczął przeciwko spółce dwa postępowania i wydał dwie decyzje. W ich wyniku konsumentom przysługują rekompensaty.
Prezes UOKiK-u, Tomasz Chróstny, powiedział, że konsumenci mogli być wprowadzani w błąd co do tego, jaka będzie ostateczna wysokość ich rachunku.
– Klienci spółki Enea nie byli należycie poinformowani, że po zawarciu umowy gwarantującej stałą cenę prądu, ich rachunki będą wyższe o kwotę tej opłaty. Wiedza ta była niezbędna, żeby rzetelnie ocenić atrakcyjność oferty. Przedsiębiorca ma obowiązek podawać konsumentom informacje w sposób jasny i jednoznaczny – podkreślił Tomasz Chróstny.
https://twitter.com/UOKiKgovPL/status/1751881387261489187
Osoby, których reklamacje w tej sprawie odrzucono, mają prawo odzyskać środki wpłacone w ramach opłaty handlowej. Druga decyzja dotyczy niedozwolonych klauzul umownych, jakie stosowała Enea – wskazał prezes Urzędu.
– Przeanalizowaliśmy warunki wypowiadania umów i wątpliwości wzbudziły postanowienia, które w przypadku przedterminowego rozwiązania umowy przez konsumenta nakładały na niego zryczałtowaną opłatę. Wynosiła ona 30 zł za każdy miesiąc pozostały do końca trwania tej umowy i nie miała uzasadnienia w kosztach ponoszonych przez spółkę. Celem takiego zapisu było wymuszenie na klientach dalszego korzystania z usług spółki Enea – wyjaśnił Tomasz Chróstny.
Decyzje wydane przez UOKiK nakładają na Eneę obowiązek informacyjny oraz zobowiązują ją do zwrotu konsumentom niesłusznie pobranych opłat.
RIRM