UOKiK: jest zgoda na przejęcie przez Burda Media Polska kontroli nad Edipresse Polska
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał zgodę na przejęcie przez wydawnictwo Burda Media Polska kontroli nad Edipresse Polska – poinformował UOKiK w czwartkowym komunikacie. Zdaniem Urzędu, transakcja nie doprowadzi do ograniczenia konkurencji.
Prezes #UOKiK Tomasz Chróstny o zgodzie na koncentrację #Burda Media Polska – #Edipresse Polska: – Nasze postępowanie i dokładna analiza rynku pokazały, że koncentracja nie doprowadzi do ograniczenia konkurencji. pic.twitter.com/eTScoRazYk
— UOKiK (@UOKiKgovPL) February 24, 2022
Burda Media Polska i Edipresse Polska zajmują się m.in. wydawaniem czasopism i sprzedażą w nich reklam.
„Zgodnie z dotychczasowym orzecznictwem polskiego i europejskich urzędów ochrony konkurencji, a także Komisji Europejskiej, prezes UOKiK uznał, że wydawcy prasy konkurują ze sobą na rynkach poszczególnych rodzajów gazet” – wskazał UOKiK w czwartkowej informacji.
„Nasze postępowanie i dokładna analiza rynku pokazały, że koncentracja nie doprowadzi do ograniczenia konkurencji” – stwierdził prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w informacji. Dodał, że w dużej mierze wpływ miała na to sytuacja na rynku i zamykanie kolejnych tytułów przez uczestników koncentracji i ich konkurentów.
„Burda Media Polska po transakcji nadal będzie musiała rywalizować z innymi wydawcami, a czytelniczki nie będą miały ograniczonego dostępu do ulubionych czasopism oraz nie będą musiały obawiać się znacznego i nieuzasadnionego ekonomicznie wzrostu cen. Dlatego wydałem zgodę na koncentrację” – wskazał Tomasz Chróstny.
Jak wyjaśniono, w trakcie postępowania przeprowadzone zostało wnikliwe badanie rynku luksusowych czasopism dla kobiet, na którym pokrywa się działalność uczestników koncentracji. Przenalizowano również sytuację „na węższych rynkach produktowych, obejmujących czasopisma o życiu gwiazd i premium dla kobiet”. Zbadano m.in. wielkość płatnego rozpowszechniania czasopism, przychody z ich sprzedaży oraz przychody ze sprzedaży powierzchni reklamowej w poszczególnych tytułach.
„Prezes Urzędu wziął również pod uwagę dynamiczne zmiany dotyczące wydawców prasy, związane głównie z zamykaniem niektórych tytułów” – dodano.
Urząd przypomniał, że zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów, transakcja podlega zgłoszeniu do urzędu antymonopolowego, jeżeli biorą w niej udział przedsiębiorcy, których łączny obrót w roku poprzedzającym przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce. Wydana decyzja jest ważna przez dwa lata.
PAP