fot. twitter.com/SliwkaAndrzej

[TYLKO U NAS] Wicemin. A. Śliwka: Statut czwartego portu morskiego dla Elbląga stałby się jednym z motorów napędowych w rozwoju tego miasta

Chcielibyśmy dopisać do ustawy o portach i przystaniach Elbląg jako czwarty port morski, czyli port o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. To byłoby coś, co stałoby się absolutnie jednym z motorów napędowych w rozwoju Elbląga. Obecnie port zatrudnia pięć osób, w tym dyrektora. Widzimy, jak funkcjonują porty w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Wiemy, że są to bardzo duże motory napędowe wzrostu. To są też większe wpływy z podatków w kasie miejskiej, nowe miejsca pracy, szczególnie jeśli chodzi o Elbląg, czyli miasto, które bardzo ucierpiało na reformie administracyjnej Buzka; dawne miasto wojewódzkie, które się wyludnia, gdzie nie wykorzystany jest potencjał młodych ludzi – powiedział Andrzej Śliwka, wiceminister aktywów państwowych, w piątkowych „Aktualnościach dnia” na antenie Radia Maryja.

17 września 2022 roku został otwarty pierwszy etap związany z przekopem Mierzei Wiślanej [czytaj więcej]. Była to bardzo wyczekiwana inwestycja, która ma w znaczący sposób uniezależnić Polskę od Rosji. Jednak potrzeba kolejnych kroków, aby inwestycja mogła w pełni spełniać swoją rolę.

Kolejne etapy są już realizowane i ta część zadań, które rząd wziął na siebie, zostanie zrealizowana w bieżącym roku. Pozostaje kwestia związana z portem w Elblągu, który obecnie niestety jest małym portem, komunalnym i źle zarządzanym, dlatego że w swojej podstawowej działalności jest nierentowny. Sam prezydent [miasta Elbląga -red.] mówił wielokrotnie, że miasto nie ma środków na inwestycje w porcie, na pogłębienie toru wodnego w granicach portu, na zbudowanie obrotnicy. Wykazuje się też dużą nieskutecznością, jeżeli chodzi o pozyskiwanie zewnętrznych środków, stąd też blisko dziewięć miesięcy temu wspólnie z posłem Leonardem Krasulskim i przy akceptacji ministra Marka Gróbarczyka (…) zaproponowaliśmy kompromisową propozycję dokapitalizowania portu morskiego w Elblągu kwotą 100 mln złotych pod niezbędne inwestycje, które umożliwią uzyskanie „morskości” tego portu – wyjaśnił Andrzej Śliwka.

Dodał, że niestety od dziewięciu miesięcy prezydent Elbląga, Witold Wróblewski, wraz z koalicją rządzącą miastem, czyli PSL, PO i Lewicą, nie są w stanie podjąć decyzji, czy przyjmują rządową ofertę.

Prezydent zwlekał z tą decyzją, następnie przerzucił ją na Radę Miasta, która zdecydowała, że zapyta mieszkańców (…). Prezydent Wróblewski w swoim programie wyborczym z 2018 roku wprost wskazał, że zostanie pogłębiony tor wodny oraz wybudowana zostanie obrotnica, jednak nie wywiązał się ze słowa danego mieszańcom Elbląga. Doprowadził niestety do tego, że port miejski w Elblągu pełni rolę – mówię to z bólem – parkingu dla TIR-ów, a w budżecie miasta prezydent Wróblewski przeznacza zero złotych na inwestycje w porcie – zaznaczył wiceminister aktywów państwowych.

Wskazał również, że obecnie port miejski w Elblągu realizuje tylko promil w krajowym obrocie przeładunkowym.

Z wszystkich analiz wynika, że potencjał jest dosyć duży, dlatego chcielibyśmy poza dokapitalizowaniem w kwocie 100 mln złotych i doprowadzeniem do tego, że port będzie miał większościowy udział Skarbu Państwa (…), chcielibyśmy dopisać do ustawy o portach i przystaniach Elbląg jako czwarty port morski, czyli port o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. To byłoby coś, co stałoby się absolutnie jednym z motorów napędowych w rozwoju Elbląga. Obecnie port zatrudnia pięć osób, w tym dyrektora. Widzimy, jak funkcjonują porty w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Wiemy, że są to bardzo duże motory napędowe wzrostu. To są też większe wpływy z podatków w kasie miejskiej, nowe miejsca pracy, szczególnie jeśli chodzi o Elbląg, czyli miasto, które bardzo ucierpiało na reformie administracyjnej Buzka; dawne miasto wojewódzkie, które się wyludnia, gdzie nie wykorzystany jest potencjał młodych ludzi – stwierdził Andrzej Śliwka.

Gość Radia Maryja podkreślił, że rząd chce wykorzystać potencjał portu w Elblągu.

Port morski w Elblągu wymaga dużych nakładów, których – trzeba to powiedzieć wprost – miasto nie ma. Miasto zrobiło z portu, który ma olbrzymi potencjał parking dla TIR-ów. Chcemy wykorzystać ten potencjał. Chcemy zwiększyć moce przeładunkowe i zaprosić do współpracy przedsiębiorców. Sam osobiście rozmawiałem z prezesem Danielem Obajtkiem, żeby wykorzystać również inwestycje na Morzu Bałtyckim – wyjaśnił wiceminister.

Całą rozmowę z Andrzejem Śliwką można odsłuchać [tutaj].

 

radiomaryja.pl

 

 

 

drukuj
Tagi:

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl