fot. pixabay.com

[TYLKO U NAS] T. Chróstny: Pamiętajmy, że prawo do informacji, w tym również informacji cenowej, jest jednym z naszym podstawowych praw jako konsumentów

Prawidłowość uwidaczniania cen to informowanie konsumentów o tym, ile wyniesie wysokość rachunku za poszczególne pozycje z menu w przeliczeniu na ceny jednostkowe oraz gramaturę – podkreślił Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w audycji „Aktualności dnia” na antenie Radia Maryja.

Trwa sezon wakacyjny, a wraz z nim wyjazdy na wczasy. Coraz częściej słyszymy jednak o tzw. paragonach grozy, które potrafią zepsuć najbardziej udany wypoczynek. O tym, na co szczególnie powinniśmy zwracać uwagę – wybierając się na wypoczynek – by nie paść ofiarą nieuczciwych przedsiębiorców mówił Tomasz Chróstny.

– Od kilku tygodni Inspekcja Handlowa prowadzi wzmożone kontrole w restauracjach, pizzeriach, barach, hotelach oraz innych obiektach turystycznych sprawdzając m.in. legalność prowadzonej działalności gospodarczej, prawidłowość uwidaczniania cen np. posiłków i napojów zamawianych w restauracjach, barach i smażalniach ryb oraz informowanie o szkodliwości spożywania alkoholu i tytoniu – poinformował prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Gość audycji „Aktualności dnia” wyjaśnił, że konsumenci powinni otrzymać szczegółowe informacje dotyczące ceny zamawianego produktu jeszcze przed sfinalizowaniem zamówienia.

– Prawidłowość uwidaczniania cen to informowanie konsumentów o tym, ile wyniesie wysokość rachunku za poszczególne pozycje z menu w przeliczeniu na ceny jednostkowe oraz gramaturę. W przypadku gramatury np. za 100 g ryby lub mięsa powinniśmy otrzymać informację, jaka jest przeciętna wielkość tej potrawy – wyjaśnił rozmówca.

Tomasz Chróstny zaapelował, by w przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości ze strony lokali gastronomicznych informować o tym Inspekcje Handlową.

– Pamiętajmy, że prawo do informacji, w tym również informacji cenowej, jest jednym z naszym podstawowych praw jako konsumentów. Jeżeli widzimy nieprawidłowości, poinformujmy o tym Inspekcję Handlową po to, by inni konsumenci mogli uniknąć negatywnych doświadczeń. Ponadto pamiętajmy, że zamówienie danej potrawy jest zawarciem umowy, dlatego w przypadku niespełnienia wymogów naszego zamówienia, powinniśmy złożyć reklamację – przypomniał prezes UOKiK.

Inną pułapką, na którą jesteśmy szczególnie narażenia w czasie wakacji, są wyprzedaże. Często okazuje się jednak, że nie jest to rzeczywista okazja, lecz manipulacja ze strony przedsiębiorców.

– Przede wszystkim decyzje o zakupach podejmujmy „na chłodno”. Pamiętajmy, że oferowana atrakcyjność może być bardzo pozorna. Może się okazać, że ta obniżona cena jest wyższa niż w sklepie obok. Drugą kwestią jest to, że niezależnie od tego, czy kupujemy na wyprzedaży czy w regularnych cenach, mamy takie same prawa konsumenckie – powiedział rozmówca.

Podobnie jest w przypadku zakupów robionych przez internet, gdzie jako konsumenci mamy 14 dni na zwrot towaru.

Rozmowa z udziałem prezesa UOKIK dostępna jest [tutaj].

radiomaryja.pl

drukuj