[TYLKO U NAS] M. Gróbarczyk o przekopie Mierzei Wiślanej: Budowa przebiega zgodnie z planem
Budowa przebiega zgodnie z planem. W zasadzie wszyscy wykonawcy to polskie firmy. Nawet najbardziej skomplikowane elementy, które będą budowane, również zapewniają polscy dostawcy – mówił w piątkowych „Aktualnościach dnia” na antenie Radia Maryja wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Prace związane z przekopem Mierzei Wiślanej został wznowione po zimowej przerwie. Wcześniej pojawiły się zarzuty, jakoby zostały one wstrzymane z innych powodów niż niekorzystne warunki pogodowe panujące w Polsce o tej porze roku.
– Oczywiście nie były one wstrzymane z żadnego innego powodu, ale tylko i wyłącznie z powodu aury zimowej. W tym momencie mamy już pełną dostępność do Zalewu, a więc możemy kontynuować prace związane ze składowaniem urobku, a więc budową sztucznej wyspy – mówił gość Radia Maryja.
Zaznaczył, że całość prac przebiega zgodnie z planem.
Przekop Mierzei Wiślanej jest inwestycją strategiczną z punktu widzenia polskiej obronności i gospodarki. Jego głównym celem jest odblokowanie portu morskiego w Elblągu.
– Po transformacji politycznej ten port został w zasadzie całkowicie zablokowany. Cieśnina Piławska, która znajduje się w rękach Federacji Rosyjskiej uniemożliwia jakiekolwiek funkcjonowanie portu – wyjaśnił wiceminister.
Rząd Prawa i Sprawiedliwości już w 2007 roku zapowiedział budowę przekopu, a jego realizacja jest kontynuowana obecnie, za rządów Zjednoczonej Prawicy.
– Chcemy wywiązać się z tego zadania. Budowa przebiega zgodnie z planem – zapewnił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Inwestycja wchodzi w skład projektu utworzenia szlaku północ-południe biegnącego przez obszary wschodniej Polski. Odblokowanie portu w Elblągu ma na celu otwarcie polskiego handlu na klientów ze Wschodu w ramach wchodzenia na alternatywne rynki. Co więcej, budowa przekopu w czasach koronakryzysu wspomaga polską gospodarkę poprzez uratowanie wielu miejsc pracy.
– Warto zaznaczyć, że w zasadzie wszyscy wykonawcy to polskie firmy. Nawet najbardziej skomplikowane elementy, które będą budowane, a więc zamknięcia śluz i całą automatykę również zapewniają polscy dostawcy – podkreślił Marek Gróbarczyk.
Łączny koszt budowy to ok. 1,6 mld zł.
– Te inwestycje mają ogromne znaczenie przede wszystkim pod kątem aktywizowania polskich firm i tworzenia miejsc pracy. To nie tylko budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną, ale również pogłębienie Zalewu Wiślanego czy modernizacja rzeki Elbląg z budową mostów i układów drogowych. W związku z tym jest wykonywany ogromny zakres prac – tłumaczył wiceminister infrastruktury.
Zakończenie budowy jest planowane na rok 2022. Marek Gróbarczyk zwrócił uwagę, że wszystko wskazuje na to, że projekt zostanie zrealizowany pomimo różnych przeszkód.
Inną kluczową inwestycją związaną z gospodarką wodną, tym razem w zachodniej części polski, jest budowa tunelu pod korytem rzeki Świny. Projekt ten także zapowiedziany został podczas rządów Prawa i Sprawiedliwości w roku 2007. Tunel połączy wyspę Uznam z resztą terytorium Polski.
– To druga niezwykle ważna inwestycja – tunel pod Świną, który obecnie jest drążony i to technologią po raz pierwszy wykorzystywaną w Polscy. Oczywiście – „odpukując w niemalowane” – ta inwestycja również przebiega w sposób dobry – oznajmił gość „Aktualności dnia”.
Wydrążono już ok. 100 metrów tunelu. Zakończenie budowy, podobnie jak w przypadku przekopu Mierzei Wiślanej, planowane jest na przyszły rok.
– Zakończenie tej inwestycji daje ogromne możliwości. Połączenie terytorialne wyspy Uznam z resztą kraju to inwestycja wyczekiwana przez wszystkich, mająca znaczenie ponadgospodarcze, nie mówiąc już o kwestii swobodnego dojazdu do Świnoujścia i skończenia z udręką czekania w ogromnych korkach na przeprawę promową, szczególnie w okresach letnich – podkreślał Marek Gróbarczyk.
Tunel pomoże także w budowie i polepszenia działania Portu Szczecin-Świnoujście, choć ten znajduje się po drugiej stronie Świny.
– Przypomnę: obecnie trwa postępowanie na wybór oferenta w zakresie budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu. To ogromna inwestycja, która otwiera przede wszystkim nowy kierunek ruchu towarowego północ-południe, pod kątem przewozów kontenerowych. To dopełnienie, poprzez budowy drogi S3 – drogi ekspresowej – również Nadodrzanki, która jest również w poszczególnych elementach projektowana. To droga kolejowa i tworzenie Korytarza Środkowoeuropejskiego, o którym zawsze mówiliśmy, a więc tworzenie najkrótszej drogi północ-południe w oparciu o Port Szczecin-Świnoujście. Tunel jest jednym z elementów, które dopełniają cały ten proces – mówił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Całość rozmowy z „Aktualności dnia” jest dostępna [tutaj].
radiomaryja.pl