Solidarna Polska: sprzeciwiamy się zakazowi sprzedaży samochodów spalinowych po 2035 roku

Solidarna Polska sprzeciwia się zakazowi sprzedaży w Unii Europejskiej samochodów spalinowych po 2035 roku i będzie robić wszystko, by te przepisy nie weszły w życie – mówili dziś politycy tej partii Jacek Ozdoba i Sebastian Kaleta.

Politycy Solidarnej Polski – wiceminister klimatu i środowiska Jacek Ozdoba oraz wiceminister sprawiedliwości Sebastian Kaleta zorganizowali w poniedziałek konferencję prasową w związku z decyzją Rady UE o zakazie sprzedaży samochodów spalinowych po 2035 roku.

Jacek Ozdoba ocenił, że decyzja wynika z „chorych ideologicznych celów”. Podkreślał, że do produkcji samochodów elektrycznych potrzebne są składniki, których eksporterem są Chiny.

„Europa podejmując decyzję w zakresie zakazu sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 roku zdecydowała, że uzależni swoje rynki od jednego kierunku – chińskiego (…). Z przerażeniem należy przyjąć fakt, że te rozwiązania popierają również polscy politycy – pan Donald Tusk, europosłowie PO. To oznacza, że ci ludzie chcą doprowadzić do kolejnego niebezpiecznego uzależnienia Europy, w tym Polski, od surowców związanych z produkcją samochodów elektrycznych, a to jest niedopuszczalne” – zaznaczył wiceminister klimatu i środowiska.

Podkreślił, że Solidarna Polska sprzeciwia się zakazowi sprzedaży samochodów spalinowych od roku 2035.

„Będziemy robić wszystko, aby tę decyzje odrzucić” – dodał Jacek Ozdoba.

Sebastian Kaleta zwrócił uwagę, że po wejściu tej decyzji w życie samochody elektryczne, które już dzisiaj są bardzo drogie, „będą jeszcze droższe, ponieważ Europa uzależni się od dostaw surowców, przede wszystkim z Chin, surowców potrzebnych do produkcji baterii w samochodach elektrycznych, chodzi konkretnie o lit”.

„Cały świat patrzy w osłupieniu na działania Unii Europejskiej. Rozwój technologii jest zasadny, ale nie można tego dekretować na papierze, bo to jest komunizm” – dodał polityk.

Jego zdaniem za tymi zmianami „stoją ludzie Donalda Tuska i polskiej lewicy”.

„To oni razem, EPP i socjaliści w Parlamencie Europejskim te zmiany forsują” – przekonywał Sebastian Kaleta.

Chodzi o przyjęte przez Radę UE przepisy, które określają m.in. następujące cele: redukcja emisji CO2 o 55 proc. dla nowych samochodów osobowych i o 50 proc. dla nowych samochodów dostawczych w latach 2030-2034 w porównaniu z poziomami z 2021 r.; 100 proc. redukcji emisji CO2 zarówno dla nowych samochodów osobowych, jak i dostawczych od 2035 roku. De facto oznaczają one zakaz rejestracji nowych samochodów z silnikiem spalinowym od 2035 roku. Wyjątkiem są paliwa syntetyczne, tzw. e-paliwa, wpisane pod naciskiem Niemiec, argumentujących, że stosowanie neutralnych dla klimatu e-paliw umożliwi dalsze korzystanie z silników spalinowych.

Wcześniej, w połowie lutego, kierunkową decyzję w sprawie redukcji emisji CO2 przez samochody po 2035 roku podjął Parlament Europejski. W głosowaniu „za” byli: Marek Belka, Włodzimierz Cimoszewicz, Leszek Miller, Bogusław Liberadzki (wybrani z list Koalicji Europejskiej, grupującej kandydatów PO, SLD i PSL, ale zasiadający we frakcji Sojusz Socjalistów i Demokratów), Robert Biedroń, Sylwia Spurek (wybrani z list Wiosny) i wybrany z list PiS Adam Bielan, który stwierdził, że się pomylił i skorygował głosowanie.

PAP

drukuj
Tagi:

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl