
Rzecznik Praw Dziecka: Ponad 60 tys. połączeń do Dziecięcego Telefonu Zaufania w 2022 roku
Ponad 60 tys. połączeń telefonicznych i czatów internetowych odebrano w ubiegłym roku w Dziecięcym Telefonie Zaufania – poinformował Rzecznik Praw Dziecka, Mikołaj Pawlak. Zaapelował o popularyzowanie informacji o telefonach zaufania.
Rzecznik Praw Dziecka wziął udział w oficjalnym otwarciu Mokotowskiego Środowiskowego Centrum Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży w Warszawie.
Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 800121212 i https://t.co/R6AWPAX7kl działają całą dobę, każdego dnia! Jeśli masz problem, nie wiesz, jak go rozwiązać, z kim porozmawiać – nie czekaj, zadzwoń, napisz!
Pomagamy razem z @MEIN_GOV_PL @MZ_GOV_PL pic.twitter.com/0CUxLRhk7k— Rzecznik Praw Dziecka (@RPDPawlak) January 17, 2022
Mikołaj Pawlak mówił, że z perspektywy RPD centrum to kolejny punkt na mapie, w którym udzielana jest pomoc dzieciom. Stwierdził, że Dziecięcy Telefon Zaufania to „taka poradnia pierwszego kontaktu”.
Działalność telefonu w ubiegłym roku mówi, że skala telefonów i czatów internetowych to ponad 60 tys. – podsumował Rzecznik Praw Dziecka.
„Dobra wiadomość jest taka, że dzieci i młodzież do nas dzwonią, że szukają tej pomocy” – mówił.
Dodał, że następnym krokiem jest współpraca z Instytutem Psychiatrii i Neurologii, z placówkami środowiskowymi.
Pokazał też na konferencji ulotkę otwartego we wtorek centrum, na którym znajduje się numer telefonu do tej placówki, a także numer Dziecięcego Telefonu Zaufania.
„Bardzo prosimy o to, aby propagować wiedzę i informację o telefonach zaufania, bo to jest pierwszy etap, pierwsza nasza okazja do pokazania wrażliwości na sprawy dzieci, bo pewnymi oczywistościami jest to, że przez pandemię dzieci poniosły różnego rodzaju krzywdy, szkody. Sama izolacja dla większego dobra, dla ratowania życia zdrowia ogólnego, społecznego, spowodowała właśnie zachwianie zdrowia psychicznego” – podkreślił Mikołaj Pawlak.
Dzięki wsparciu @MZ_GOV_PL Dziecięcy Telefon Zaufania 800121212 i czat internetowy stały się największą w Polsce całodobową poradnią psychologiczną, w której pomocy udzielają najwyższej klasy specjaliści. Dziękuję wszystkim, którzy pomagają dzieciom!https://t.co/l8O46BmXy3 https://t.co/G7Li4oR3Dt pic.twitter.com/YYi4sE7ccS
— Rzecznik Praw Dziecka (@RPDPawlak) March 29, 2023
Uszczegóławiając ubiegłoroczne dane, rzecznik powiedział, że samych telefonów było ponad 50 tys., a czatów niemal 10 tys., dziennie – jak mówił – to ponad 120-130 połączeń. Dlatego – jak podkreślał – tak ważne jest przypominanie o numerze Dziecięcego Telefonu Zaufania.
Pytany o działania skierowane do małych dzieci, które nie potrafią skorzystać z telefonu, a doświadczają przemocy od swoich bliskich dorosłych, mówił, że nieustannie prowadzone są kampanie dotyczące przeciwdziałania krzywdzeniu dzieci. Wskazał, że sam uczestniczy w działaniach wielu podmiotów, a w swoim biurze prowadzi badania dotyczące najtrudniejszych sytuacji. Dodał, że informację roczną przedstawi za kilka dni w Sejmie i w Senacie.
Mówiąc o trudniejszych przypadkach wymienił przemoc rówieśniczą.
„To jest przejaw zachowań nie tylko młodych ludzi, przecież oni czerpią wzorce od nas dorosłych” – powiedział.
Zaapelował też, aby nie rozpowszechniać filmików, bo młodzieży, która znęca się nad swoimi kolegami i koleżankami, często na tym zależy.
Jeśli chodzi o najmłodsze dzieci i te najtrudniejsze przypadki rzecznik mówił, że „w wielu miejscach w Polsce ciągle jest znieczulica wobec tego, kim jest dziecko i w jaki sposób należy z nim postępować”.
„Apeluję o to, żebyśmy byli wrażliwi na to, co się dzieje wokół nas, w sąsiedztwie, u kolegów, często w rodzinie. Nie możemy pozostawać obojętni” – podkreślił.
Pod numerem Dziecięcego Telefonu Zaufania – 800 12 12 12 – przez całą dobę każdego dnia tygodnia dyżurują eksperci, którzy pomagają dzieciom i młodzieży. Można z nimi porozmawiać także w językach ukraińskim i rosyjskim. Telefon oraz czat są darmowe. Pod ten numer mogą także zadzwonić osoby dorosłe, aby zgłosić problemy najmłodszych.
PAP