Rząd zajmie się dziś projektem zwiększenia opłaty paliwowej
Dzięki zwiększeniu opłaty paliwowej o 25 zł za tonę lub 1000 litrów, więcej pieniędzy ma trafić na Fundusz Kolejowy. Projekt nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym w tej sprawie przygotowało Ministerstwo Finansów.
Autorzy projektu wyjaśnili, że według aktualnych przepisów w latach 2010-2015 Fundusz Kolejowy można zasilać kwotą 100 mln zł rocznie.
Bogusław Kowalski, były wiceminister transportu, alarmuje, że nie wszystkie pieniądze zostaną jednak wykorzystane, a zwiększenie opłaty paliwowej spowoduje podwyżkę paliwa.
– W obecnej perspektywie wiemy już, że wszystkie pieniądze przeznaczone na kolej nie zostaną wykorzystane. Dyskutować i spekulować możemy jedynie stopień tego niewykorzystania, ale to, że zostaną niewykorzystane jest pewne. Jedną z przyczyn jest brak właściwych zabezpieczeń w budżecie państwa lub w innych funduszach (tj. Fundusz Kolejowy) właściwych kwot na zabezpieczenie wkładu własnego. Niewątpliwie jest to problem i poszukiwanie dodatkowych źródeł pokrycia tego wkładu jest na pewno ważnym wyzwaniem. Pytanie, czy zwiększanie opłaty paliwowej, które siłą rzeczy płynie na pewno będzie impulsem w kierunku kolejnej podwyżki i tak bardzo wysokich opłat za paliwa płynne dla ludności? – zwrócił uwagę Bogusław Kowalski.RIRM