(fot.PAP)

Podpisano trzyletnią umowę – co z pracownikami?

Zarząd województwa śląskiego podpisał trzy-letnią umowę z Kolejami Śląskimi na realizację kolejowego transportu publicznego w regionie.

Wciąż nie wiadomo jednak, co stanie się z ponad tysiącem pracowników Przewozów Regionalnych, działających na terenie województwa. Brakuje bowiem zapewnienia, że znajdą oni pracę w Kolejach Śląskich.

Zgodnie z podpisaną umową do całego regionu rozszerza się terytorium działalności Kolei Śląskich. Umowa zakłada również stopniowy wzrost dofinansowania. Przez trzy lata Koleje otrzymają z budżetu województwa ok. 470 mln zł. Kwota ta będzie zwiększać się co roku – wraz ze wzrostem pracy eksploatacyjnej przewoźnika.

Stanisław Kokot, przedstawiciel Związku Zawodowego Kolejarzy z Solidarności mówił, że kolejarze, pracujący dla Przewozów Regionalnych obawiają się utraty pracy. W tej kwestii 6 września miało się odbyć spotkanie. Jednak zostało ono odwołane.

-Dla związku, najważniejsze jest zatrudnienie dla pracowników. Na dzień dzisiejszy niestety nie ma porozumienia pomiędzy zarządem spółki Kolei Śląskiej a zarządem spółki Przewozy Regionalne co do przejęcia pracowników i grozi to tym, że duża bardzo duża ilość ludzi, ponad tysiąc zostanie bez pracy. No i przeciwko temu będziemy protestować. Szóstego miała być specjalna Wojewódzka Komisja Dialogu Społecznego w tym temacie jednak ją odwołano, czyli po raz kolejny unika się rzeczowej rozmowy – mówi Kokot.

Wczoraj odbyło się posiedzenie Prezydium Sekcji Krajowej Kolejarzy. Podczas spotkania omawiana była sytuacja na kolei. Najwięcej kontrowersji wzbudzał brak jasnej strategii rządu w tej sprawie.

– My będziemy żądać od ministra transportu, od rządu generalnie, żeby się w końcu jasno określili jaka ma być kolej, co ma być z dworcami, co ma być z polskimi liniami kolejowymi. Co ma być ze stawkami dostępu i z przewoźnikami, bo to wszystko są miejsca pracy. Wszędzie się zaczynają restrukturyzacje, plany prywatyzacyjne, ale nie ma w tym żadnej spójności. My się domagamy, ponieważ za politykę transportową odpowiada rząd, więc rząd musi się jasno określić. Nie można tak działać z dnia na dzień, z godziny na godzinę, co trzy dni zmieniać koncepcję. – akcentował Kokot.

Wypowiedź Stanisław Kokot

Audio MP3
Pobierz

 

RIRM

drukuj