PKP podpisały umowę na zakup systemu, który ma usprawnić ruch pociągów przez wschodnią granicę Polski

Polskie Koleje Państwowe podpisały umowę na zakup systemu Polsuw, którego wdrożenie pozwoli usprawnić ruch pociągów przez wschodnią granicę Polski – poinformowała firma w piątkowym komunikacie.

„Dzięki zastosowaniu rozwiązań technicznych systemu Polsuw możliwe będzie wyeliminowanie wielogodzinnych postojów na stacjach granicznych, które wynikają z konieczności wymiany kół w wagonach” – czytamy w piątkowym komunikacie PKP, które podpisały umowę na zakup systemu.

Nie podano kwoty transakcji, która obejmuje zakup patentu oraz pełnej dokumentacji wraz z majątkowymi prawami autorskimi do systemu.

Polsuw Poznań, jak brzmi jego pełna nazwa, to zestaw kołowy ze zmiennym rozstawem kół. Technologia, jak podkreślono, umożliwia szybką zmianę rozstawu wózków w pojeździe szynowym w miejscu zmiany rozstawu szyn, czyli zwykle na granicy państw.

„Pozwala to w znacznym stopniu na skróceniu czasu przejazdu składów towarowych i pasażerskich, na przykład pomiędzy systemami normalnotorowymi i szerokotorowymi, ale też innymi spotykanymi na świecie” – napisano.

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, cytowany w komunikacie, podkreślił, że w realizowanych dziś operacjach logistycznych liczy się czas.

„Po wdrożeniu tego rozwiązania to właśnie oszczędność czasu będzie największą zaletą dla przewoźników” – powiedział.

Mirosław Antonowicz z zarządu PKP wskazał na możliwość zastosowania systemu m.in. w kraju „na styku linii normalnotorowych oraz szerokotorowych, używanych przez LHS”.

Polsuw Poznań powstał w wyniku współpracy specjalistów z PKP, Politechniki Warszawskiej, Politechniki Poznańskiej oraz Instytutu Kolejnictwa w Warszawie.

„Bazą dla stworzenia nowego systemu było rozwiązanie SUW2000, zaprojektowane przez dr. hab. Ryszarda Marię Suwalskiego przy współpracy z Dariuszem Michalakiem” – czytamy.

Jak zaznaczyły PKP, zakup systemu Polsuw to początek prac badawczo-rozwojowych, „których celem jest uzyskanie dopuszczenia do stosowania w euroazjatyckim obszarze kolejowym”. Na świecie zestawy kołowe ze zmiennym rozstawem kół zyskują na popularności – podkreślono. Dodano, że badania nad opracowaniem tego rodzaju systemów przeznaczonych dla składów towarowych są prowadzone m.in. w Korei Południowej czy Hiszpanii. Może on też znaleźć zastosowanie w składach pasażerskich.

PAP

drukuj