fot. PAP/Łukasz Gągulski

Nowy most kolejowy na Wiśle w Krakowie

Od piątku pociągi przejeżdżają już pierwszym nowym mostem na Wiśle w Krakowie. Konstrukcja znajduje się na modernizowanej linii średnicowej biegnącej przez centrum miasta.

Linia kolejowa E30. Inwestycja o ogromnym potencjale. I Kraków, który jest jej sercem. Nowe estakady zastąpią nasyp ziemny biegnący przez centrum miasta. Do tego na trasie Kraków Główny Towarowy – Rudzice, powstaną trzy równoległe mosty kolejowe. Pierwszym z nich pociągi jeżdżą już teraz.

– Widzimy most efektowny, 17,5 m wysokości, całość ponad 200 m długości – wskazał Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

To pierwszy element. Pociągi już teraz jeżdżą tutaj z prędkości 100 km/h.

– Most się udał, jest niezmiernie interesujący, ciekawy szczególnie pod względem inżynierskim – podkreślił Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Teraz zadaniem wykonawcy będzie rozbiórka starego mostu średnicowego. Po demontażu dotychczasowej konstrukcji, rozpocznie się budowa dwóch kolejnych przepraw. Dwa równoległe mosty na tym odcinku mają powstać w ciągu roku. Na środkowej konstrukcji zmieszczą się dwa tory kolejowe. Na zachodniej będzie kolejny tor, a obok kładka pieszo-rowerowa.

– To są te rozwiązania, które pozwolą przyspieszyć przejazd pociągów w relacji międzywojewódzkich, relacji międzynarodowych – mówił minister infrastruktury.

Minister Andrzej Adamczyk tłumaczył, że jego celem konsekwentnie pozostaje komfortowa i bezpieczna kolej. I właśnie ta inwestycja w Krakowie jest tego przykładem. Kiedy zlikwidowany zostanie nasyp w centrum miasta, zastąpią go łącznie cztery tory kolejowe. Po jednym z nich już teraz poruszają się pociągi.

– Przepustowość na tym odcinku wynosiła 100 kilkadziesiąt pociągów w ciągu doby, a będzie ponad 400 – akcentował Ireneusz Merchel.

W sumie Polskie Linie Kolejowe przebudują odcinek o długości 20 kilometrów.

– Wreszcie Polska kolej odpowiada na wyzwania XXI wieku. Staje się koleją przewidywalną, komfortową i na wskroś nowoczesną – wskazał min. Andrzej Adamczyk.

Na tym odcinku docelowo pociągi mają poruszać się z prędkością 160 km/h. W centrum pojadą nieco wolniej – 100 km/h.

TV Trwam News

drukuj