fot. twitter.com/MKiS_GOV_PL

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przygotował program „Zielony transport publiczny”

„Zielony transport publiczny” to nowy program Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W jego ramach samorządy będą mogły wnioskować o dotacje na zakup zeroemisyjnych autobusów.

Pierwszy nabór rusza 4 stycznia. Beneficjentami wsparcia mogą być operatorzy i organizatorzy publicznego transportu zbiorowego, przede wszystkim jednostki samorządu terytorialnego.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznaczy środki na dofinansowanie zakupu autobusów elektrycznych i wodorowych, trolejbusów oraz budowę koniecznej instrastruktury. Wsparcie obejmie także koszty szkolenia kierowców.

Na dotacje przeznaczono 1,1 mld zł, a na pożyczki na wkład własny 200 mln zł.

Nabory wniosków prowadzone będą w 3 etapach – w 2021, 2022 i 2023 r. W pierwszej fazie programu „Zielony transport publiczny” poziom finansowania będzie najwyższy. Wszystko dlatego, że oprócz celów ekologicznych, ma on pomóc gospodarce w odbudowie po kryzysie związanym z pandemią.

Ogłaszamy to w tej chwili, żeby samorządy terytorialne, które pracują nad projektami budżetów na przyszły rok, mogły uwzględnić aplikowanie o środki i zakup autobusów i infrastruktury do tych pojazdów. Jest to program, na który przeznaczamy 1,3 mld zł w ujęciu trzyletnim, do roku 2023 – mówi wiceminister klimatu Ireneusz Zyska.

Według szacunków resortu, program umożliwi zakup co najmniej 500 autobusów napędzanych prądem lub wodorem, co pozwoli potroić aktualną liczbę tego typu pojazdów w Polsce.

 

Zuzanna Dąbrowska/RIRM

drukuj