Min. M. Gróbarczyk: Pogłębienie toru wodnego i budowa terminalu kontenerowego najważniejsze dla Pomorza Zachodniego
Ukończenie pogłębiania toru wodnego, budowa terminalu kontenerowego w Świnoujściu, użeglowienie Odry, to najważniejsze inwestycje z branży morskiej dla Pomorza Zachodniego – ocenił we wtorek minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
Dodał, że PiS chce w kolejnej kadencji kontynuować „proces odbudowy gospodarki morskiej.
„To, co zaczęliśmy w ramach realizacji naszego programu cztery lata temu, a więc cały proces odbudowy gospodarki morskiej, rozpoczęcie bardzo dużych inwestycji właśnie tutaj na Pomorzu Zachodnim, jednoznacznie chcemy potwierdzić jako realizację na przyszłą kadencję, jeśli będzie nam to dane” – powiedział we wtorek podczas konferencji prasowej w Szczecinie Marek Gróbarczyk, „lider” listy PiS do Sejmu w okręgu szczecińskim.
Jesteśmy „w połowie bardzo dużych inwestycji” związanych m.in. z użeglowieniem rzek, odbudową przemysłu stoczniowego czy rozbudową portów – zaznaczył minister. Przypomniał też o pracach nad inwestycjami drogowymi, związanymi z dostępem do portów.
„Nasz plan jest wyznaczony cztery lata temu i ten plan będziemy chcieli realizować” – zapowiedział Marek Gróbarczyk.
Szef resortu gospodarki morskiej pytany był o słowa polityków Koalicji Obywatelskiej, którzy w poniedziałek przed bramą Stoczni Szczecińskiej wskazywali, że przedsiębiorcy z branży stoczniowej mówią, iż „za dużo jest politycznego zamówienia, politycznych akcentów, politycznej ochrony dla tych, którzy w nieudolny sposób zawłaszczają przestrzeń”. Krytykowali też opóźnienia w inwestycjach, m.in. w budowie promu.
„Wydaje się, że zebrali się >>chłopcy z ferajny<< i układają sobie przyszłość przemysłu stoczniowego. Mają jakichś swoich prezesów i mówią, że ci prezesi się z kimś tam nie mogą dogadać. Ja wiem, że mieli swoich prezesów, oczywiście teczkowych, i robili +geszefty+ na stoczni, to im się faktycznie urwało” – powiedział minister gospodarki morskiej.
Jak wskazał, „stocznia wychodzi dziś na prostą”, ma dodatnie wyniki i „odbudowuje swój potencjał”. Zapytany o budowę promu dla PŻM wskazał, że „deklaracja jest jednoznaczna”.
„W tym roku rozpoczynamy budowę tego promu” – oświadczył szef resortu.
„Oczywiście, nie ma co ukrywać, mamy opóźnienia, również z tego tytułu, że mieliśmy opóźnienia z projektem. Dzisiaj ten projekt po prostu jest, niestety to nie jest polska myśl techniczna, ale w związku z tym, że i w Ystad ten prom musi zostać przystosowany pod nowe nabrzeża, tak samo w ramach przebudowy terminalu promowego w Świnoujściu te promy muszą się pojawić. Po prostu nie ma wyjścia, ta realizacja będzie trwała” – zaznaczył Marek Gróbarczyk.
Jako najważniejsze inwestycje z branży morskiej dla Pomorza Zachodniego wymienił dokończenie pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 m, budowę terminalu kontenerowego w Świnoujściu i „uruchomienie Odry w zakresie połączenia na stały ruch wodny, czyli 280 dni w roku”.
PAP