MEN za zmianami umacniającymi relację nauczyciel – uczeń
Ministerstwo Edukacji Narodowej chce wzmocnić relację nauczyciela z uczniem. Resort rozważa wprowadzenie tzw. tutoringu. Jest to system w którym każda klasa miałaby dwóch wychowawców.
Minister edukacji Anna Zalewska wyjaśnia, że chodzi o zbudowanie partnerskiej i bliższej więzi między wychowawcą a uczniem. To nauczyciel powinien jako pierwszy rozpoznać, że dziecko ma jakiś problem.
MEN nie wyklucza też obowiązkowej, kilkunastominutowej rozmowy z każdym uczniem co najmniej raz w miesiącu. Rozwiązanie Ministerstwa pozytywnie odbiera m.in. Związek Nauczycielstwa Polskiego, chce jednak wiedzieć czy są zapewnione pieniądze na jego finansowanie.
To dobry pomysł, który realizuje zapowiadane przez PiS w kampanii wzmocnienie wychowania ucznia w procesie edukacji – mówi poseł Joanna Borowiak z sejmowej Komisji Edukacji Nauki i Młodzieży.
– Wiemy doskonale, że jest to sprawa wychowania i właśnie takiego wzmocnienia wymaga. Jak najbardziej osoba, która by wspierała nauczyciela w edukacji wczesnoszkolnej w obszarze wychowania to dobry pomysł. Co do kwestii dofinansowania tej idei, jestem przekonana o tym, że gdyby nie było takiej możliwości to z pewnością pani minister edukacji narodowej nie wysuwałaby tego typu propozycji. Jest to odpowiedź na zapotrzebowanie zgłoszone przez wiele środowisk, również konieczność – co wynikało z wielokrotnie prowadzonych badań. Konieczność wsparcia strefy wychowania. W tym należy też dodać ujęcie wychowania patriotycznego oraz kształtowanie postaw – podkreśla Joanna Borowiak.
Związek Nauczycielstwa Polskiego rozpoczął zbieranie podpisów pod obywatelskim projektem ustawy, który przewiduje przeniesienie obowiązku wypłacania wynagrodzeń nauczycielom z samorządów na rząd.
RIRM