fot. pixabay.com

MEiN: Przywracamy symetrię w sposobie traktowania mniejszości niemieckiej w Polsce i polskiej w Niemczech

Zmiany w finansowaniu przywracają polsko-niemiecką symetrię w sposobie traktowania mniejszości niemieckiej w Polsce i polskiej w Niemczech – ocenił resort edukacji i nauki, odnosząc się do wystąpienia Rzecznika Praw Obywatelskich, Marcina Wiącka, na temat środków w budżecie w 2022 r. przeznaczonych na nauczanie języka mniejszości narodowych i etnicznych.

Jak czytamy na stronie Rzecznika Praw Obywatelskich, Sejm 17 grudnia 2021 r. ograniczył przewidziane pierwotnie w budżecie środki na nauczanie języka mniejszości narodowych i etnicznych. Subwencja dla samorządu terytorialnego na nauczanie języka niemieckiego ma być bowiem mniejsza prawie o 40 mln zł. Kwota ta ma wesprzeć nauczanie języka polskiego w Niemczech, bo pozyskane środki przeznaczono na rzecz zwiększenia rezerwy celowej w nowo utworzonej pozycji „Środki na nauczanie języka polskiego w Niemczech”.

„Jako Rzecznik Praw Obywatelskich nie mogę zgodzić się na to, aby ograniczanie wydatków odbywało się kosztem społeczności lub grup, które i tak często doświadczają marginalizacji w różnych sferach życia społecznego czy kulturalnego, i do których wspierania instytucje państwowe są w sposób szczególny zobowiązane” – ocenił RPO Marcin Wiącek.

Według niego przeniesienie środków celem utworzenia nowej pozycji „Środki na nauczanie języka polskiego w Niemczech” budzi wątpliwości z perspektywy słuszności. Jak czytamy w komunikacie RPO, może to wskazywać na niedopuszczalne pogorszenie sytuacji konkretnej grupy mniejszościowej.

Do wystąpienia Rzecznika odniosło się w środę Ministerstwo Edukacji i Nauki.

„Oszczędności będące skutkiem zmniejszenia kwoty subwencji oświatowej (o 39,8 mln zł) przeznaczono na utworzenie w ustawie budżetowej na rok 2022 nowej rezerwy celowej poz. 75 – Środki na nauczanie języka polskiego w Niemczech w wysokości 39,8 mln zł. Wprowadzone w Sejmie RP zmiany przywracają polsko-niemiecką symetrię we wzajemnych relacjach, w sposobie traktowania mniejszości niemieckiej w Polsce i polskiej w Niemczech” – czytamy w piśmie wiceszefa MEiN Dariusza Piontkowskiego.

Dodał on, że finansowanie edukacji mniejszości niemieckiej stale rośnie.

„W okresie od 2006 roku do 2021 roku dodatkowa kwota subwencji oświatowej dla uczniów mniejszości narodowej niemieckiej wzrosła o ponad 182 mln zł (tj. o 334 proc.), natomiast liczba uczniów wzrosła o 13,5 tys. (tj. o 39 proc.). W latach 2016-2021 wzrost kwoty subwencji wyniósł prawie 75 mln zł (tj. 46 proc.), a liczby uczniów 4 tys. (tj. 9 proc.)” – wskazał.

Dariusz Piontkowski zapewnił, że nie ma obecnie żadnych planów obniżenia finansowania w ramach subwencji oświatowej na rok 2022 nauczania innych języków mniejszości narodowych, etnicznych czy też języka regionalnego – kaszubskiego. Przypomniał również, że poprawka budżetowa dotycząca zmniejszenia subwencji oświatowej na 2022 r. była poprawką poselską.

PAP

drukuj
Tagi: , , ,

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl