KE pozwala na finansowanie publiczne PKP
Komisja Europejska uznała, że finansowanie publiczne w wysokości 93 mln euro na zakup taboru dalekobieżnego dla spółki kolejowej PKP Intercity jest zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa.
Polska planuje współfinansować zakup 20 pociągów dużej prędkości w ramach unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko, w formie dotacji bezpośredniej w wysokości 93 mln euro. Stanowi to 22 proc. kosztów inwestycyjnych kwalifikujących się do objęcia finansowaniem.
KE oceniła, że przedsięwzięcie to zwiększy spójność regionalną w UE „nie zakłócając nadmiernie konkurencji”, dlatego zaakceptowała pomoc.
Poseł Jerzy Polaczek, były minister transportu akcentuje, że podstawowym problemem jest wypłacalność całego projektu w kontekście zaciągniętych zobowiązań kredytowych i sfinansowania wkładu własnego przez spółkę.
– Na to, aby tak się stało pasażerowie muszą korzystać z tego typu nowego pojazdu, jakim jest Pendolino. Przewoźnik z kolei musi mieć atrakcyjną ofertę jeżeli chodzi o koszty biletów i konkurencyjne połączenia w stosunku do połączeń ekspresowych tradycyjnych. W sytuacji takiej, w której rząd Donalda Tuska ma potężne opóźnienia w realizacji inwestycji kolejowych, trzeba uznać za rzecz bardzo zastanawiającą, iż eksperci oceniający stan zaawansowania inwestycji w programie kolejowym uznają, że Polska miliardy zł niewykorzystanych środków inwestycji kolejowych będzie musiała zwrócić. Oby tak się nie stało, ale to jest scenariusz jak najbardziej prawdopodobny – komentuje poseł Jerzy Polaczek.RIRM