GDDKiA ogłosi przetarg na budowę tunelu pod Świną
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosi dziś przetarg na projekt i budowę tunelu pod Świną. Ma on połączyć Świnoujście stałą przeprawą z resztą kraju.
Wczoraj w Świnoujściu podpisano aneks do porozumienia z 2007 r. ws. budowy tunelu drogowego między wyspami Wolin i Uznam. Dokument podpisali generalny dyrektor GDDKiA, minister infrastruktury i budownictwa oraz prezydent Świnoujścia.
Budowa ma być finansowana w 85 proc. ze środków unijnych. 15 proc. kosztów inwestycji ma ponieść miasto. Przetarg ma szanse być rozstrzygnięty w tym roku, cztery lata może potrwać realizacja projektu. Wiceminister Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit mówi, że inwestycja była konieczna.
– Dzisiaj dwie części miasta są łączone przeprawami promowymi to jest ze wszystkimi tego konsekwencjami, uciążliwościami, zagrożeniem bezpieczeństwa, również chociażby tym, że poziom wody w Świnie zmienia się zależnie od pory roku, zależnie też o sytuacji na Bałtyku. I czasami też są takie sytuacje, że promy po prostu nie mogą pływać, nie mogą przewozić ludzi i towarów. Tym samym ta część Polski jest po prostu odcięta od reszty naszego kraju. Jestem głęboko przekonany, że prace teraz bardzo szybko ruszą. Pan minister Adamczyk przypomniał o tych wszystkich aspektach historycznych, o tym też, że było to planowane za pierwszych naszych rządów a teraz spełniamy te obietnice i spełniamy projekty, które były już przygotowywane i o których już mówiliśmy – powiedział Jerzy Szmit.
W latach 2005-2007 inwestycję wpisano do unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko, a minister transportu podjął decyzję o ustanowieniu drogi krajowej nr 93. Z kolei w budżecie państwa przeznaczono 2 mln zł na sporządzenie studium wykonalności.
Według projektu całkowita długość trasy wraz z tunelem ma wynieść ponad 3 km. Sam tunel ma mieć długość ponad 2 km i szerokość 13 m.
RIRM