Dzieci nie radzą sobie z odczytywaniem informacji

Nauczyciele nadal powinni pracować z uczniami nad umiejętnością wykorzystywania wiedzy w praktyce – zaznaczył Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Średni wynik uzyskany przez szóstoklasistów podczas tegorocznego ogólnopolskiego sprawdzianu to 24,03 punktów na 40 możliwych.

Sprawdzian, zwany kompetencyjnym lub ponadprzedmiotowym, ma kontrolować nie tylko wiedzę ucznia, ale i jego umiejętności. Ma również ocenić, w jakim stopniu opanował on czytanie, pisanie, rozumowanie, korzystanie z informacji i wykorzystywanie wiedzy w praktyce.

Dane z ostatnich lat pokazują, że  dzieci wciąż nie radzą sobie z odczytywaniem informacji  z wykorzystaniem wiedzy w praktyce. Tymczasem Minister Szumilas jest pełna entuzjazmu, uważa iż „Ostatnie 2 lata pokazują, że w tych umiejętnościach uczniowie zrobili postępy.”-Jest to swoista propaganda sukcesu – akcentuje były wiceminister edukacji Sławomir Kłosowski z PiS.

– Pani Minister od dawna uprawia propagandę sukcesu w stylu czasów dawno minionych. Cokolwiek by się nie powiedziało o kwestiach oświatowych minister ma jedną odpowiedź. Każdą porażkę potrafi przekłuć w sukces. Jakakolwiek merytoryczna dyskusja z panią minister Szumilas po prostu nie ma sensu. Według niej w szkole dzieje się jak najlepiej, poziom nauczania jest bardzo dobry, program nauczania jest również bardzo dobry – mówi Sławomir Kłosowski.

W teście rozwiązywanym przez szóstoklasistów było 26 zadań. 20 z nich to zadania zamknięte – należało wskazać prawidłową odpowiedź spośród kilku podanych, były też zadania otwarte – uczeń musiał sam napisać odpowiedź. Szóstoklasiści musieli też napisać tekst własny na zadany temat. Minister Kłosowski dodaje, że tego typu testy wymagają generalnego przeglądu

– Kwestie dotyczące wszelakich testów, także sprawdzianów po szkołach podstawowych i testów gimnazjalnych także matury wymagają generalnego przeglądu. Trzeba od tego odejść bo to są testy, które tylko i wyłącznie ćwiczą rozwiązywanie mechaniczne, a nie ćwiczą kreatywności uczniowskiej – dodaje Sławomir Kłosowski.

Przypomnijmy, do tegorocznego sprawdzianu 4 kwietnia przystąpiło blisko 360 tys. szóstoklasistów w całej Polsce. Uczestnictwo w sprawdzianie jest jednym z warunków ukończenia szkoły podstawowej. Uczeń, który z powodu choroby lub ważnych wypadków losowych nie mógł przystąpić do sprawdzianu w kwietniu, będzie go pisać w drugim terminie – 4 czerwca.

 RIRM

drukuj