fot. PAP/Bartłomiej Zborowski

Największa prezentacja polskiej żywności w USA

Blisko 40 polskich producentów żywności bierze udział w trzydniowych nowojorskich targach 2017 Summer Fancy Foods Show. Prezentacja krajowej żywności była przedmiotem poniedziałkowego spotkania w polskim konsulacie.

Według uczestniczącego w spotkaniu sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jacka Boguckiego Polsce udało się w dużym stopniu zdynamizować eksport do USA. Stały się one w ostatnich latach największym poza Europą importerem polskiej żywności.

„Z roku na rok ten import rośnie. W ubiegłym roku powiększył się o kolejne kilkadziesiąt procent. Tak dużego nie notowaliśmy w tym czasie na żadnym rynku. USA są jednak tak dużym krajem, że jest tu miejsce na wiele produktów, a Polska jest w stanie zaproponować żywność najwyższej jakości. Jest o nią w Ameryce trudno, ponieważ jeszcze bardziej nawet niż Europa poszła w kierunku produkcji bardzo masowej i uprzemysłowionej” – ocenił w rozmowie z PAP Jacek Bogucki.

Pytany, czy w USA znane są walory polskiej żywności sekretarz stanu przyznał, że jeszcze w nie całkiem zadowalającej mierze. Naturalnymi ambasadorami jakości tych produktów, uznał, są Polacy przybywający za ocean. Wiele jeszcze w zakresie promocji zostało jednak do zrobienia.

„W poprzednich latach w USA też były polskie produkty, ale w ograniczonym asortymencie. Była polska szynka, wódka i poza tym niewiele. Od tamtego czasu zmieniło się na tyle, że jesteśmy w stanie eksportować właściwie większość produkcji, która jest możliwa w naszym klimacie i to najwyższej światowej jakości. W ubiegłym roku najwyższy wzrost, ponad 40 proc., nastąpił w eksporcie wieprzowiny. Stała się naszym hitem eksportowym. Chcielibyśmy, aby na amerykańskim rynku pojawił się też polski drób, którego jesteśmy największym producentem w Europie” – wskazał Jacek Bogucki.

Dodał, że zapewnienie dostępu polskiemu drobiowi na rynek w USA będzie przedmiotem jego wtorkowych rozmów w Waszyngtonie. Stanie tam na wokandzie też kwestia jabłek, których Polska także produkuje najwięcej w Europie.

Jak podkreśla Wydział Promocji, Handlu i Inwestycji (WPHI) konsulatu w Nowym Jorku, polski pawilon występuje na targach z bogatą ofertą, poczynając od wieprzowiny, drobiu, wołowiny i serów, po świeże i mrożone owoce, warzywa, miód organiczny, alkohol i napoje bezalkoholowe.

Według konsula generalnego RP w Nowym Jorku Macieja Golubiewskiego sprzedaż produktów rolno-spożywczych do Ameryki zamyka się kwotą 271 mln dolarów. Potencjał polskich producentów dobrze odzwierciedla fakt, że kraj osiąga status trzeciego co do wielkości eksportera mięsa wieprzowego do Stanów Zjednoczonych.

Szefowa WPHI, konsul Sabina Klimek, powiedziała PAP, że polskie firmy, które przybyły na targi, mają w Ameryce duże szanse na zainteresowanie swoimi produktami. Rośnie bowiem popyt na jedzenie zdrowe, naturalne, organiczne i niezmodyfikowane genetycznie.

„Ekożywność jest coraz bardziej popularna w USA. Ten rynek się rozwija w tempie ok. 30 proc. rocznie, stąd widzimy wielką szansę. Mamy np. na targach firmę Dary natury oferującą produkty (…) które otrzymały niezbędne certyfikaty i na dobrą sprawę firma jest już gotowa na wejście na rynek amerykański. Różnego rodzaju wafle ryżowe wystawia Kupiec, Sante. Sądecki Bartnik, a także wiele innych, mogą przykuć uwagę Amerykanów” -­ przewidywała konsul.

Zaznaczyła, że Polska ma na targach 23 stoiska, a takiej obecności jeszcze nigdy w historii tego wydarzenia nie miała. Jest zatem widoczna i zauważalna, co stanowi duży sukces.

Kończące się we wtorek targi odbywają się w przestrzeni wystawowej Javits Center na Manhattanie. Zyskały sobie renomę największych w branży spożywczej w Ameryce Północnej. W 63. edycji bierze udział 2400 wystawców z 50 krajów i regionów. Eksponują ok. 180 tys. specjalistycznych produktów.

PAP/RIRM

drukuj