Zapewnienie przejrzystości w zakresie przecen w sklepach – to cel noweli ustawy o prawach konsumenckich, którą przyjął rząd
O przyjęcie przepisów, dotyczących większej przejrzystości cen towarów w sklepach, które stanowią jednocześnie implementację dyrektyw unijnych wnioskował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Teraz nowela trafi do prac w parlamencie.
Istotę ustawy przedstawił podczas konferencji prasowej rzecznik rządu, Piotr Muller.
Rzecznik rządu @PiotrMuller w #KPRM: Chciałem poinformować o przyjętych projektach ustaw na #RadaMinistrów. Zwracam szczególną uwagę na ustawę o prawach konsumenta. Zaadresowane kwestie objęte ochroną w tej ustawie to m. in. uregulowanie cen i przecen w sklepach. pic.twitter.com/KyoZ6CEfRJ
— Kancelaria Premiera (@PremierRP) June 21, 2022
– Uregulowanie kwestii dotyczącej cen i przecen w sklepach. Wiemy doskonale, że pojawiały się nieuczciwe praktyki w tym zakresie. Ustawa, która została przyjęta przez rząd, oznacza, że w przypadku informowania o obniżkach cen towarów przedsiębiorca będzie musiał pokazać również najniższą cenę towaru w ciągu ostatnich 30 dni, która była na dany produkt nałożona. Nie może być tak, że w pewnym momencie podwyższa cenę, czasami obniża, żeby tworzyć sztuczną promocję – wyjaśnił Piotr Muller.
Rzecznik rządu @PiotrMuller w #KPRM: Dopracowane są również przepisy dot. promocji, terminów na odstąpienie od umowy w przypadku zawarcia jej podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w domu konsumenta. Wiemy, że ofiarami tego typu praktyk często padają osoby starsze.
— Kancelaria Premiera (@PremierRP) June 21, 2022
W noweli dopracowano również przepisy dotyczące promocji oraz terminów na odstąpienie od umowy w przypadku zawarcia jej podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w domu konsumenta. Ofiarami tego typu praktyk często padają seniorzy.
Dodatkowo zmiany mają zapewnić większą przejrzystość konsumentom korzystającym z internetowych platform handlowych, rozszerzenie ochrony konsumentów na umowy obejmujące usługi cyfrowe, w tym usługi cyfrowe dostarczane w zamian za dane osobowe bez konieczności zapłaty ceny.
Projekt przewiduje też usunięcie niektórych obciążeń nałożonych na przedsiębiorców np. obowiązku podawania w adresie nr faxu.
Zuzanna Dąbrowska, Warszawa/RIRM