UOKiK: zarzuty dla OLX za wprowadzanie konsumentów w błąd
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty internetowej platformie sprzedażowej OLX. Tomasz Chróstny, prezes urzędu, zarzuca firmie między innymi iluzoryczną ochronę kupujących w ramach „Pakietu ochronnego”, a także wprowadzający konsumentów w błąd sposób sortowania ofert.
Tomasz Chróstny powiedział, że sortowanie ofert według ceny powinno uwzględniać wszystkie elementy składające się na cenę produktu, a pominięcie jakiegoś składnika może wprowadzać użytkownika w błąd.
– Rzetelne sortowanie produktów musi bazować na porównywalnych kryteriach. Szukanie ofert od najtańszej powinno umożliwiać znalezienie najkorzystniejszej cenowo, bez konieczności weryfikacji szczegółowo każdego ogłoszenia. Sortowanie według ceny powinno uwzględniać wszystkie elementy składające się na ich finalną wysokość. Pominięcie jakiegoś składnika może wprowadzać użytkownika w błąd. Poważne zastrzeżenia wzbudziła usługa nazwana „pakiet ochronny”. Konsument ma prawo oczekiwać od przedsiębiorcy, że dany serwis został zaprojektowany w uczciwy sposób, a zawarte w nim informacje oraz oferowane usługi – na przykład zwiększające bezpieczeństwo – są rzetelne – tłumaczył prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Prezes #UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty platformie e-commerce OLX. Czytaj więcej➡️https://t.co/2VnNHjeqcG pic.twitter.com/qEZdUfS5HU
— UOKiK (@UOKiKgovPL) September 21, 2022
Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów firmie grozi kara do 10 procent obrotu. W odpowiedzi na zarzuty Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, OLX zadeklarował pełną współpracę z urzędem w ramach prowadzonego postępowania.
RIRM