UOKiK postawił zarzuty firmom Opinie.pro i SN Marketing dot. zamieszczania fałszywych opinii w sieci
Dwóm spółkom, które zamieszczały w internecie fałszywe opinie, zostały postawione zarzuty prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Teraz firmom grozi kara finansowa do 10 procent obrotu.
Blisko połowa osób ankietowanych obawia się kierowania fałszywymi opiniami podczas wyboru produktu – poinformował prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Tomasz Chróstny. [czytaj więcej]
Prezes #UOKiK Tomasz Chróstny o zarzutach wobec https://t.co/Cu2ZpzLoYE i SN Marketing: – Renoma przedsiębiorców powinna opierać się na prawdziwych informacjach i kształtować w ramach uczciwej gry rynkowej. Działania obu spółek sprawiają, że reguły uczciwej gry zostają zakłócone. pic.twitter.com/rIsczHaGNJ
— UOKiK (@UOKiKgovPL) June 13, 2022
Stąd UOKiK rozpoczął przyglądanie się praktykom firm, które oferują tworzenie, pozyskiwanie i zamieszczanie opinii w internecie. Zarzuty postawiono dwóm firmom: Opinie.pro i SN Marketing.
Notorycznie spotykasz się z manipulowaniem opiniami w internecie? Zamieszczaniem fałszywych lub blokowaniem czy opóźnieniem publikacji prawdziwych, najczęściej negatywnych komentarzy? Zawiadom #UOKiK np. e-mailem: [email protected] pic.twitter.com/CVTXauv4tM
— UOKiK (@UOKiKgovPL) June 13, 2022
– Działania obu spółek sprawiają, że reguły uczciwej gry zostają zakłócone. Fałszywe opinie mogą niestety wywoływać błędne wrażenie, że są autentycznymi komentarzami osób, które skorzystały z oferty. (…) Mogą więc sztucznie zawyżać ocenę, a tym samym wprowadzać w błąd i prowadzić do decyzji zakupowych, których klienci nie podjęliby, gdyby zdawali sobie sprawę, że są one wymyślone i kupione. (…) Takie działania mogą zniekształcać zachowania rynkowe przeciętnego konsumenta – powiedział Tomasz Chróstny.
– Fałszywe opinie mogą niestety wywoływać błędne wrażenie, że są autentycznymi komentarzami osób, które skorzystały z oferty. Mogą więc sztucznie zawyżać oceny, a tym samym wprowadzać w błąd – mówi Tomasz Chróstny, Prezes #UOKiK pic.twitter.com/QZYl5ckv8M
— UOKiK (@UOKiKgovPL) June 13, 2022
W większości odbiorcami usług zarówno Opinie.pro oraz SN Marketing są przedsiębiorcy, których celem jest zwiększenie sprzedaży w sieci i poprawienie rozpoznawalności.
„Kontrahenci rozliczają się na podstawie wystawianych faktur, bez zawierania pisemnych umów. Handel opiniami odbywa się pakietowo – po 5, 10, a nawet 200 opinii” – dodał prezes UOKiK.
Przed zakupem produktu lub usługi sprawdzasz opinie w internecie? Uważaj, mogą być fałszywe. Podpowiadamy na co zwrócić uwagę ⤵️⤵️⤵️ pic.twitter.com/S9RzpblQrJ
— UOKiK (@UOKiKgovPL) June 13, 2022
Obie firmy mogą otrzymać kary w wysokości do 10 proc. obrotu.
TV Trwam News