Sejm: komisja kultury zbierze się ws. wytycznych Axel Springer

W przyszłym tygodniu odbędzie się nadzwyczajne posiedzenie sejmowej komisji kultury w związku z listem szefa koncernu medialnego Ringier Axel Springer.

Kierownictwo niemiecko-szwajcarskiej spółki oczekuje od dziennikarzy publikowania krytycznych ocen braku poparcia polskiego rządu dla Donalda Tuska w wyborze na szefa Rady Europejskiej. W tej sprawie wysłało list do swoich dziennikarzy.

Takie działania krytykują polskie władze, a także przedstawiciele stowarzyszeń zrzeszających dziennikarzy. To przykład profesjonalnej manipulacji – mówi wiceprezes Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy red. Anna Pietraszek.

– Jeżeli ktoś skupia się na tym tekście i czyta go tak, jak widzi, i tak go odbiera, to już jest ofiarą tej manipulacji – manipulacji werbalnej. (…) Dlaczego wydawca tak profesjonalnej prasy mógł się posunąć do tak aroganckiego, jawnego manipulowania i instrumentalnego traktowania dziennikarzy? Dlatego, że się czuje niezwykle pewnie. 98 proc. Właścicieli prasy w Polsce to Niemcy. I musimy o tym pamiętać –  wskazuje red. Anna Pietraszek.

Poseł Mirosława Stachowiak-Różecka z sejmowej komisji kultury podkreśla, że sytuacja z wystosowaniem wspomnianego listu to skutek liberalnej polityki, która była prowadzona w Polsce przez lata. Jak tłumaczy polityk, chodzi o powtarzane wielokrotnie błędne twierdzenie, że kapitał nie ma narodowości.

– Ewidentnie media, które nie mają polskiego kapitału, tak naprawdę stoją na straży interesów narodu i kraju, z którego po prostu ten kapitał pochodzi, i nie ma co do tego wątpliwości. Mamy taką politykę, można powiedzieć, neokolonialną w tym zakresie. Dla Polaków chyba nieco bardziej zrozumiałe będzie określenie, że mamy do czynienia z kreowaniem rzeczywistości medialnej, manipulowaniem sercami i umysłami jak w czasach zaborów. Delikatnie są sączone pewne wiadomości i często nawet nie zdajemy sobie sprawy, że jesteśmy obiektem manipulacji – zaznacza poseł.

Głos w sprawie zabrało także polskie MSZ. Domaga się wyjaśnień ws. wytycznych niemiecko-szwajcarskiego wydawcy dla polskich dziennikarzy. W opinii kierownictwa resortu sytuacja może stanowić próbę ingerencji w niezależność mediów. [czytaj więcej]

Ringier Axel Springer jest właścicielem takich mediów jak dziennik „Fakt”, tygodnik „Newsweek” czy portal Onet.pl.

RIRM

drukuj