fot. PAP/Jakub Kaczmarczyk

Ruszyła kampania informacyjna „Marka Polskie Mięso”

Ruszyła ogólnopolska kampania informacyjna „Marka Polskie Mięso” dotycząca drobiu i wieprzowiny. Jej celem jest zwiększenie świadomości i wiedzy wśród konsumentów na temat walorów tych mięs – poinformował prezes Związku „Polskie Mięso” Witold Choiński.

W kampanii chodzi także o „walkę” ze stereotypami żywieniowymi dotyczącymi spożywania mięsa, a więc mówienie o tym, dlaczego trzeba je jeść. Hasłem kampanii jest „białe czy czerwone” (drób czy wieprzowina), bo jedno i drugie mięso można zrobić na różne sposoby i zaspokoi najbardziej wyrafinowane gusta kulinarne – przekonywali ambasadorzy kampanii: szefowa kuchni i zwyciężczyni II edycji MasterChefa Beata Śniechowska i bloger kulinarny Tomasz Czjkowski.

„Jak powinien odżywiać się człowiek – zgodnie z zaleceniami zawartymi w tzw. piramidzie żywieniowej? W niej jest uwzględnione mięso jako element zrównoważonej diety” – mówił prof. Dariusz Włodarek, dietetyk i żywieniowiec ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.

„Za spożywaniem mięsa przemawia duża zawartość białka, mięso jest też podstawowym źródłem witaminy B12, witaminy niezbędnej dla przebiegu różnych procesów neurologicznych, pracy układu krążenia. Witaminy tej nie da się pozyskać z produktów roślinnych, a wiec jeżeli wyklucza się mięso z diety trzeba ją suplementować” – tłumaczył ekspert.

Ponadto – jak mówił Włodarek – mięso jest znakomitym dostarczycielem żelaza tzw. hemowego, a więc łatwo przyswajalnego przez organizm. Dodał, że z produktów roślinnych przyswajanie tego pierwiastka jest bardzo niewielkie. Np. dla zaspokojenie zapotrzebowania na żelazo wystarczy zjeść jeden kotlet schabowy (ok. 300g) lub w zamian 30 kg szpinaku.

Według profesora, nieprawdą jest że wieprzowina zawiera duże ilości cholesterolu i jest kaloryczna. Świnie zostały tak „odchudzone”, że obecnie 100 g schabu – to tylko 152 kalorie, a dla porównania 100 g pasztetu z fasoli – to aż 260 kalorii.

Mimo silnego trendu vege (diety wegetariańskiej) spożycie wieprzowiny od kilku lat utrzymuje się na zbliżonym poziomie – ok. 40 kg na osobę, natomiast silnie rośnie spożycie kurczaków. W 2000 r. statystyczny Polska zjadał 14,7 kg drobiu, w 2018 r – 28 kg. Całkowite spożycie mięsa w 2019 r. szacuje się na 76 kg na osobę.

Cała akcja informacyjna potrwa do końca kwietnia, realizuje ją Związek „Polskie Mięso”. Koszt kampanii – to 1,8 mln zł, została ona sfinansowana ze środków Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego oraz Funduszu Promocji Mięsa Drobiowego.

PAP/RIRM

drukuj