fot. PAP/Radek Pietruszka

Powstanie Dyrekcja Ochrony Środowiska – zdecydował rząd

Powstanie nowa instytucja: Dyrekcja Ochrony Środowiska – wynika z wtorkowego komunikatu Centrum Informacyjnego Rządu. Zdaniem CIR, uprości to strukturę organizacyjną urzędów obsługujących Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i regionalnych dyrektorów.

Odpowiednie rozwiązania przewiduje przyjęta we wtorek przez rząd nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw.

Zgodnie z komunikatem CIR projektowana ustawa zakłada zwiększenie efektywności i skuteczności działania Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (GDOŚ) i regionalnych dyrektorów ochrony środowiska (RDOŚ).

Nie przewiduje zniesienia GDOŚ i RDOŚ. Nie prowadzi do likwidacji Generalnej Dyrekcji i regionalnych dyrekcji, jako urzędów obsługujących GDOŚ i RDOŚ, ale jedynie do ich przekształcenia” – zapewnia CIR.

Służby informacyjne rządu podały, że projekt zakłada powołanie Dyrekcji Ochrony Środowiska (DOŚ), która będzie państwową jednostką budżetową, kierowaną przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. W skład DOŚ będą wchodzić: centrala DOŚ (urząd zapewniający obsługę GDOŚ) i oddziały regionalne DOŚ (urzędy obsługujące RDOŚ). Organizację DOŚ oraz jej statut ma określić minister środowiska, z uwzględnieniem prawidłowego wykonywania zadań przez GDOŚ i RDOŚ.

Oznacza to uproszczenie struktury organizacyjnej urzędów obsługujących Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i regionalnych dyrektorów ochrony środowiska. Zmiana organizacyjna nie spowoduje zmian dotyczących ustawowych zadań i kompetencji organów ochrony środowiska, tj. Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i regionalnych dyrektorów ochrony środowiska” – wyjaśniono.

Według CIR, z prawie 10-letniego okresu funkcjonowania GDOŚ i RDOŚ oraz obsługujących ich urzędów, tj.: Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska oraz regionalnych dyrekcji ochrony środowiska wynika, że zmiany instytucjonalne są konieczne. Chodzi o usprawnienie działania systemu zapewniającego obsługę GDOŚ i RDOŚ.

Wytłumaczono, że obecnie funkcjonuje 17 państwowych jednostek budżetowych – Generalna Dyrekcja i 16 regionalnych dyrekcji. Wymusza to zatrudnienie w każdej z tych jednostek osób zajmujących się sprawami finansowymi, kadrowymi i administracyjnymi, co przy dostępnych środkach zmniejsza liczbę pracowników, którzy powinni zajmować się wykonywaniem ustawowych zadań związanych z ochroną środowiska i przyrody. Jednocześnie struktura ta (17 odrębnych jednostek budżetowych) uniemożliwia elastyczne dostosowywanie się do zmieniających się potrzeb w obszarze ochrony środowiska i przyrody.

Dlatego powołanie jednej państwowej jednostki budżetowej, tj. DOŚ, mającej w swojej strukturze centralę i oddziały regionalne – ułatwi zarządzanie całym systemem oraz reagowanie na potrzeby ochrony środowiska i przyrody (w zależności od potrzeb będzie można zmniejszać lub zwiększać liczbę RDOŚ – bez konieczności likwidacji lub tworzenia nowych państwowych jednostek budżetowych, jakimi są obecnie regionalne dyrekcje ochrony środowiska)” – podał CIR.

Na poziomie Dyrekcji skonsolidowane zostaną procesy pomocnicze, które będą realizowane w jej centrali i oddziałach regionalnych. Wskazano, że dotyczyć to będzie przede wszystkim obsługi finansowej i kadrowej, zarządzania majątkiem, remontami i inwestycjami, zamówieniami publicznymi, obsługą informatyczną, audytem, kontrolą zarządczą, zarządzaniem jakością, a także komunikacją, informacjami prawnie chronionymi i bhp.

Według CIR, konsolidacja zwiększy wydajność i szybkość działania DOŚ – dzięki niej znaczna część osób zostanie przesunięta do wykonywania zadań merytorycznych, np. prowadzenia postępowań administracyjnych lub przygotowywania aktów prawa miejscowego.

Jednocześnie GDOŚ będzie mogła, w zależności od uzasadnionych potrzeb, dokonywać bardziej elastycznego zarządzania kadrami, zasobami finansowymi i rzeczowymi, a także przekierowywania pracowników do realizacji zadań priorytetowych, służących ochronie środowiska i przyrody. W rezultacie sprawy prowadzone przez GDOŚ i RDOŚ, w tym dotyczące ocen oddziaływania na środowisko będę załatwiane szybciej” – dodano.

Zgodnie z komunikatem, nowe regulacje mają obowiązywać po 3 miesiącach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw (kilka przepisów ma wejść w życie w dniu następującym pod dacie ogłoszenia).

PAP/RIRM

drukuj