„Z Ojczyzny Jezusa „


Pobierz Pobierz

Pokój i Dobro!

„Proście o pokój dla Jeruzalem!”. To wezwanie z psalmu 122 jest hasłem nowego biskupa pomocniczego patriarchatu łacińskiego w Ziemi Świętej. W miniony czwartek (27 maja), we franciszkańskim kościele św. Katarzyny przy bazylice Narodzenia sakrę biskupią otrzymał palestyński kapłan z Beit Sahour, gdzie tradycja czci groty betlejemskich pasterzy.

Bp William Shomali urodził się 60 lat temu (15 maja 1950 r.) w parafii Beit Sahour. Po święceniach kapłańskich, które otrzymał w 1972 r. przez osiem lat pełnił posługę duszpasterską w parafiach Jordanii. W 1980 roku został mianowany profesorem i rektorem Niższego Seminarium, a w 2005 r. rektorem Wyższego Seminarium Patriarchalnego w Beit Jala. Od niespełna roku pełnił funkcję kanclerza patriarchatu w Jerozolimie. Uroczystościom święceń biskupich przewodniczył patriarcha Fouad Twal a współkonsekratorami byli biskupi pomocniczy Giacinto Boulos Marcuzzo z Nazaretu oraz Salim Sayegh z Ammanu. W koncelebrowanej eucharystii wzięło udział 17 biskupów, około 100 kapłanów oraz liczni przedstawiciele wspólnot zakonnych i wiernych lokalnych parafii. Wśród koncelebransów było 13 księży z Jordanii, którym władze izraelskie wydały wizy wjazdowe. W uroczystości wzięli udział ponadto przedstawiciele władz Niezależnego Rządu Autonomii Palestyńskiej oraz burmistrzowie Betlejem, Beit Sahour, Beit Jala oraz Nazaretu. Wśród zaproszonych gości byli również obecni delegaci kościoła grecko-prawosławnego, ormiańskiego, koptyjskiego oraz anglikańskiego.

Dla patriarchatu łacińskiego Jerozolimy i dla wspólnoty katolickiej Ziemi Świętej było to radosne święto o wymiarze religijnym i społecznym. Dzięki bezpośredniej transmisji przez satelitarną stację telewizji katolickiej z Libanu Tele Lumiere oraz włoską stację Tele Pace uroczystości z Betlejem można było śledzić zarówno w Europie jak i w krajach arabskich. Kościół św. Katarzyny wdawał się zbyt mały, by pomieścić wszystkich chętnych do uczestnictwa w Mszy Świętej. Kilkaset osób obecnych na uroczystości przechodziło od momentów modlitwy i skupienia do wybuchów spontanicznej radości wyrażanej gromkimi oklaskami i charakterystycznymi arabskimi toastami.

W swojej homilii patriarcha Fouad połączył figurę Chrystusa, Dobrego Pasterza, z obrazem betlejemskich pasterzy, którzy jako pierwsi przybyli do Groty i złożyli hołd narodzonemu Jezusowi, Zbawicielowi świata. Jako biskup, ekscelencja William, w swojej duszpasterskiej posłudze ma się wzorować na Chrystusie, Dobrym Pasterze, ale przez swoje pochodzenie z Beit Sahour, czyli Pola Pasterzy, nie może zapominać przykładu prostych pastuszków, który z radością oddali pokłon Dzieciątku Jezus i byli pierwszymi głosicielami tajemnicy Bożego Narodzenia. Patriarcha podkreślił fakt, że święcenia biskupie Williama Shomali są „opatrznościowym darem Boga z okazji 150 lecia założenia parafii patriarchatu łacińskiego w jego rodzinnej miejscowości”. W kazaniu patriarcha Fouad przestrzegł przed ryzykiem fałszywego pojęcia godności biskupiej. Powiedział: „biskupstwo nie jest wyższym stopniem klasy społecznej, obdarzonej przywilejami, lecz jest to posługa i ważna odpowiedzialność, w którą wpisane są niezrozumienia, odrzucenia i nawet prześladowania pod różnymi postaciami”. „Konsekracja biskupia – dodał abp Twal – przypada pod koniec roku kapłańskiego jako znak otuchy i pocieszenia w trudnym okresie ostrych ataków przeciwko celibatowi kapłańskiemu. W tym kontekście – kontynuował patriarcha – święcenia biskupie monsignora Shomali zapraszają nas do modlitwy za kapłanów z całego świata oraz błagania Pana o nowe powołania kapłańskie i zakonne”.

Na zakończenie arcypasterz wspólnoty katolickiej w Ziemi Świętej z ojcowską troską podkreślił: „Sayyedna – Drogi Ekscelencjo Williamie, nasz patriarchat jest „wąską bramą”, o której mówi ewangelia, realizacją Drogi Krzyżowej oraz odzwierciedleniem wielorakich murów dzielących tę ziemię. Pan wybrał Ciebie, byś służył tej szlachetnej ojczyźnie… Twoi rodacy, podobnie jak wielu ludzi dobrej woli, domagają się nieustannie od wspólnoty międzynarodowej sprawiedliwości i pokoju dla tej Świętej Ziemi”.

„Proście o pokój dla Jeruzalem!”. Słowa motta umieszczonego w herbie nowego biskupa są jakby odpowiedzią na cierpienia swoich rodaków i programem jego działania. Autorem herbu jest kard. Andrea Cordero Lanza di Montezemolo, ex Delegat Apostolski w Jerozolimie. Dominującą figurą herbu jest gołębica, symbol Ducha Świętego, ale również pokoju tak bardzo upragnionego w Ziemi Świętej. Herb posiada 4 zasadnicze elementy. Kapelusz w kolorze zielonym, który jest elementem dekoracyjnym każdego herbu biskupiego. Krzyż umieszczony nad tarczą zwiastuje zbawienie i przypomina o cierpieniu, którego nikt nie może uniknąć. Trzecim elementem jest tarcza w formie kielicha, a czwartym umieszczony pod nią biblijny cytat. Najbardziej rozbudowaną formą herbu jest godło umieszczone na tarczy. W górnej części po prawej stronie przedstawieni są betlejemscy pasterze adorujący Pana Jezusa. Są oni ważnym przesłaniem. Nowy biskup urodził się w Beit Sahour, miejscowości od wieków czczonej jako rodzinne strony pasterzy. Judzcy pasterze uwierzyli w słowa anioła i bez zwłoki ruszyli do Betlejem. Zobaczyli Dziecię i oddali mu pokłon. Wracając do swoich domów i zajęć stali się ponadto pierwszymi głosicielami Dobrej Nowiny, czyli ewangelii. Prości pasterze, przez swoją wiarę i niesione świadectwo, są godnym naśladowania przykładem dla każdego chrześcijanina i duszpasterza owczarni Pana. Po lewej stronie herbu znajduje się gwiazda kometa, która przyprowadziła mędrców do betlejemskiej Groty. Gwiazda symbolizuje nie tylko Boże Narodzenia, ale również wiarę, którą Pan wlewa w czyste serca ludzi rozróżniających światło pochodzące od Boga, od złudnego światła promowanego przez świat. Gwiazda ponadto, jak czytamy w jednym z psalmów, jest znakiem Słowa Bożego: „Twoje słowo jest pochodnią dla nóg moich, i światłem na mojej ścieżce” (Ps 119,105).

W dolnej części herbu uwagę przyciąga biały gołąbek z zieloną oliwną gałązką w dziobie. Unosi się on nad rzeką, oznaczającą Jordan. Rzeka i gołębica przypominają przede wszystkim o chrzcie Pana Jezusa w wodach Jordanu. Jordan przywołuje ponadto administrację patriarchatu łacińskiego obejmującego swoją duszpasterską posługą terytorium znajdujące się po jednej i drugiej stronie rzeki. Gołąbek unoszący się na wodami rzeki obrazuje nadzieję pokoju w całym rejonie Bliskiego Wschodu, a zwłaszcza w Palestynie. Dopełnieniem symboliki Chrystusowego pokoju jest werset biblijny: „Proście o pokój dla Jeruzalem!” (Ps 122,6). Pokój jest bowiem nie tyle owocem ludzkich wysiłków, lecz darem Boga, który wciela się w konkretną historię ludzkości. Aniołowie zwiastowali pasterzom czuwającym na polach wokół Betlejem: „Chwała Bogu na wysokościach, a na ziemi pokój ludziom, w których sobie upodobał” (Łk 2,14). Pokój, który niesie świat jest oparty na władzy i przemocy. Pokój, jaki daje Bóg jest oparty na miłości, na przebaczeniu i na pojednaniu.

„Jeśli chcesz pokoju, bądź narzędziem pokoju i módl się o niego”. Ten zobowiązujący program biskupa Williama Shomali potrzebuje zaangażowania każdego z nas. Niech nasza modlitwa o pokój będzie duchowym darem dla nowego pasterza katolickiej wspólnoty Ojczyzny Jezusa.

jk

drukuj