fot. pixabay.com

ZBP: 63 proc. Polaków zamierza ograniczyć swoje świąteczne wydatki, które średnio wyniosą 1415 zł

63 proc. Polaków zamierza ograniczyć swoje świąteczne wydatki, które średnio wyniosą 1415 zł – wynika z raportu „Świąteczny Portfel Polaków 2021” Związku Banków Polskich. Blisko połowa z nich, ograniczy wydatki na prezenty, co czwarty na zakupy spożywcze i organizację świąt.

Z badania przeprowadzonego na zlecenie ZBP wynika, że statystyczny Polak planuje wydać na święta prawie 1415 zł. Statystycznie najwięcej ze świątecznego budżetu wydamy na jedzenie i przygotowanie świąt – średnio 557 zł. Kolejną pozycją wydatkową będą prezenty. Na ten cel przeznaczymy – 517 zł, a na podróże w okresie świątecznym 340 złotych.

Autorzy badania zwrócili uwagę, że są to kwoty deklarowane indywidualnie, a łączne przychody gospodarstw domowych tworzy często więcej niż jedna osoba.

Podali, że 42 proc. Polaków przyznało, że ich sytuacja finansowa w ciągu ostatnich 3 miesięcy pogorszyła się. 45 proc. badanych nie odczuło zmiany, a na polepszenie sytuacji wskazuje tylko 13 proc. ankietowanych. Wskazali, że w porównaniu do odpowiedzi na tak samo sformułowane pytanie w roku ubiegłym, odsetek osób, które deklarują pogorszenie sytuacji finansowej wzrósł o 3 p.p. ale również o 3 p.p. zwiększył się udział osób, których sytuacja uległa poprawie.

Według ZBP, strategia ochrony zawartości portfeli widoczna jest przy planowaniu świąt. 63 proc. ankietowanych zamierza ograniczyć swoje świąteczne wydatki. 26 proc. badanych nie planuje ograniczeń przy świątecznych zakupach.

Dodano, że najbardziej będą pilnowały swoich portfeli osoby w wieku 50-59 lat, mieszkańcy miast poniżej 10 tys.  i rolnicy.

Z badania wynika, że Polacy będą oszczędzać przede wszystkim na prezentach.

Z takim rozwiązaniem liczy się prawie połowa (47 proc.) z nich. Najwięcej deklaracji tego rodzaju znajdziemy w grupie najmłodszych badanych, czyli w wieku 18-19 lat (53 proc.), a najmniej wśród seniorów (41 proc.).

Dodano, że 27 proc. ankietowanych zredukuje zakupy artykułów spożywczych i innych związanych z organizacją świąt.

Raport oparty jest o wyniki badania nastrojów społecznych i popytu konsumenckiego, przeprowadzonego w drugiej połowie listopada na zlecenie ZBP przez agencję badawczą Minds&Roses na reprezentatywnej pod względem płci, wieku, miejsca zamieszkania i wykształcenia próbie 997 dorosłych Polaków w oparciu o metodę wywiadów internetowych (CAWI). Raport został także uzupełniony o wybrane dane statystyczne pochodzące z Monitora Bankowego oraz dane zewnętrzne pochodzące od takich instytucji jak: Biuro Informacji Kredytowej, Komisja Nadzoru Finansowego, Główny Urząd Statystyczny oraz CBOS. W zakresie cen i usług prezentowanych w raporcie dane opracował ZBP.

PAP

drukuj