Wybrano doradcę przy projekcie Portu Zewnętrznego w Gdyni
Port Zewnętrzny w Gdyni powstanie w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Zarząd Morskiego Portu Gdynia wspólnie z Ministerstwem Inwestycji i Rozwoju wyłonił doradcę transakcyjnego, który będzie wspierał realizację inwestycji.
W postępowaniu wybrano najkorzystniejszą ofertę złożoną przez konsorcjum wykonawców: Ernst & Young, Domański Zakrzewski Palinka i Wyg International.
Głębokowodny port zewnętrzny w Gdyni powstanie na sztucznym lądzie. Będzie to dodatkowe ponad 150 hektarów. Rozwój portu w kierunku lądu nie był już możliwy.
– Dla portu Gdynia to jest przyszłość. To jest wyjście w morze. To jest szansa na to, żebyśmy jako port mogli obsługiwać największe statki, które wpływają do basenu morza Bałtyckiego – mówi prezes Morskiego Portu Gdynia Adam Meller.
Inwestycja ma na celu zwiększenie możliwości przeładunkowych oraz wzmocnienie pozycji konkurencyjnej gdyńskiego portu w regionie Morza Bałtyckiego.
– Chcemy dzięki tej inwestycji nie tylko być portem głębokowodnym mogącym obsługiwać największe jednostki, ale jednocześnie z tego – nazwijmy to – tortu możliwości przeładunkowych uszczknąć jak największy kawałek – zaznacza Adam Meller.
Inwestycja będzie realizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Taka formuła pozwala na wykorzystanie kapitału, wiedzy i doświadczenia sektora prywatnego w finansowaniu inwestycji i usług publicznych. Rząd chce, aby coraz więcej inwestycji było realizowanych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego – wskazuje wiceminister inwestycji i rozwoju Waldemar Buda.
– Dzisiaj jesteśmy u progu momentu, w którym partnerstwo publiczno-prywatne musi być poważnie rozważane jako metoda organizacji inwestycji – wskazuje Waldemar Buda.
W Porcie Gdynia powstanie barka przystosowana do bunkrowania gazem LNG innych statków. W granicach portu wybudowane zostaną też farmy wiatrowe. Z kolei na lądzie rozwijane będą połączenia drogowe i kolejowe, którymi rozwożone będą ładunki ze statków.
TV Trwam News