fot. flickr.com

W małych miejscowościach zostaną przywrócone połączenia autobusowe

Sejm przyjął ustawę o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych. Dzięki przepisom przywrócone zostaną zlikwidowane połączenia w małych miejscowościach.

Za projektem ustawy głosowało 381 posłów, przeciw było 6. Od głosu wstrzymało się 27 parlamentarzystów.  Odrzucono poprawki opozycji.

Rząd chce przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu w małych miastach i na wsiach. Wiele takich miejscowości zostało praktycznie odciętych od świata. Projekt ustawy „autobusowej” przygotowało Ministerstwo Infrastruktury, którym kieruje Andrzej Adamczyk.

Szef resortu jeszcze przed głosowaniem podkreślił, że projekt zmienia rzeczywistość transportową w Polsce. Przypomniał, że to za czasów rządów koalicji PO-PSL zamknięto większość połączeń autobusowych.

– Ten projekt zmieni rzeczywistość transportową w Polsce tak, jak opisał to pomysłodawca tego projektu prezes Jarosław Kaczyński. Zapewniam państwa, że tak będzie. Przyjęliście w 2010 roku ustawę o publicznym transporcie zbiorowym i założyliście, że niewidzialna ręka rynku, wyprostuje wszystkie problemy w komunikacji samochodowej w Polsce. Co się stało potem? Objęliście specjalną uwagą miasta, a zapomnieliście o tym, co poza miastami. Jaki jest tego efekt? Niewidzialna ręka rynku zlikwidowała większość połączeń autobusowych w Polsce, ale my je otworzymy – podkreślił minister Andrzej Adamczyk.

Dopłata w wysokości nie wyższej niż 1 zł do 1 wozokilometra ma obowiązywać do końca 2021 r. Po tej dacie będzie ona ustalana w kwocie nie wyższej niż 0,80 zł do 1 wozokilometra. Samorząd terytorialny będzie musiał dopłacić do kwoty deficytu danego przewozu – nie mniej niż 10 proc. środków własnych.

Ustawa trafi teraz do Senatu.

RIRM

drukuj