fot. PAP/Radek Pietruszka

[TYLKO U NAS] T. Chróstny: Korzystając z internetu powinniśmy pamiętać, że są dane, którymi absolutnie nie powinniśmy się dzielić. To dane z kart, kody oznaczone literami CVV/CVC oraz dane dot. logowania – jednorazowe kody do bankowości internetowej

Korzystając z internetu, powinniśmy pamiętać, że są dane, którymi absolutnie się nie dzielimy. Nie dzielimy się informacjami z danych z kart, kodami oznaczonymi literami CVV/CVC. Nie dzielimy się pod żadnym pozorem danymi dotyczącymi logowania – jednorazowymi kodami do bankowości internetowej oraz unikami klikania w podejrzane linki. Pamiętajmy również o tym, by regularnie zmieniać hasła do poczty internetowej. Coraz częściej to poczta jest kluczem do innych aktywności w internecie – mówił Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w sobotniej audycji „Aktualności dnia” na antenie Radia Maryja.  

Czas pandemii sprzyja transakcjom wirtualnym i załatwianiu wszelkich spraw przez internet. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przestrzega przed oszustami, którzy próbują wyłudzić pieniądze z konta bankowego. [czytaj więcej]  W ostatnim czasie do Urzędu wpłynęło wiele skarg klientów, którzy padli ofiarami kradzieży środków ze swojego konta bankowego. 

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwrócił uwagę, że oszuści zmieniają metody i wymyślają coraz to nowsze sposoby, by wyłudzić dane czy pieniądze.

– Bazują na zaufaniu, jakie my jako konsumenci mamy do usług, do osób, które do nas dzwonią, które prezentują oferty. Najpopularniejsze metody to podszywanie się pod [pracownika banków] czy [pracownika policji] po to, by wyłudzić dane dotyczące logowania i kodów jednorazowych. Inną metodą są SMS-y czy wiadomości e-mail, które mają skłonić nas do dokonania transakcji na stronie, która później podszywa się pod stronę banku, z którego korzystamy. Jest to po to, byśmy przekazali cenne i chronione informacje. Także coraz częściej występują oszustwa i kradzieże związane z instalacją oprogramowania do zdalnego przejmowania kontroli nad naszym komputerem i również wówczas dochodzi do kradzieży danych dotyczących logowania do stron internetowych, do bankowości internetowej i w konsekwencji do przejmowania oszczędności, które są zgromadzone na kontach bankowych konsumentów. [czytaj więcej] To są najczęstsze metody oszustw – podkreślił Tomasz Chróstny.

– Są także metody oszustw, które dotyczą aktywności na [portalach społecznościowych]  czy ogólnie w sieci. [więcej]  One się zmieniają, stąd powinniśmy zachować bardzo daleko idącą czujność – dodał gość Radia Maryja.

Źródło: uokik.gov.pl

 

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwrócił uwagę, że w ostatnim czasie e-zakupy stały się bardzo popularne wśród konsumentów, jednak należy pamiętać, że mogą się one także przyczyniać do poważnych kłopotów. [zobacz więcej] 

UOKiK apeluje o ostrożność w czasie robienia zakupów online.

– Czas pandemii koronawirusa to bez wątpienia ogromne przesunięcie się konsumentów (bez względu na grupy wiekowe, także seniorów) w kierunku zakupów i usług świadczonych drogą internetową. Jest to bardzo wygodne. Przekonaliśmy się do robienia zakupów przez internet, jednak bardzo często nie idą za tym prawidłowe nawyki konsumenckie w zakresie bezpieczeństwa. Powinniśmy pamiętać o tym, że tak jak jest wielu uczciwych przedsiębiorców, którzy chcą sprostać naszym potrzebom, tak również oszuści (nieuczciwi przedsiębiorcy) próbują podszywać się czy to pod uczciwie działające sklepy, czy pod strony banków, które oferują usługi finansowe. [więcej]  Także na wielu portalach informacyjnych oraz społecznościowych możemy spotkać się z fałszywymi ofertami usług zdrowotnych, finansowych czy inwestycyjnych. Niekiedy mają miejsca praktyki z wykorzystaniem wykradzionego wizerunku znanych osób (autorytetu czy osób ze świata biznesu, polityki), by uwiarygodnić się w oczach konsumentów. Korzystając z internetu, powinniśmy pamiętać, że są dane, którymi się absolutnie nie dzielimy. Nie dzielimy się informacjami z danych z kart, które mamy, kodami oznaczonymi literami CVV/CVC. Nie dzielimy się pod żadnym pozorem danymi dotyczącymi logowania czy kodów jednorazowych do bankowości internetowej oraz unikami klikania w podejrzane linki. Pamiętajmy również o tym, by regularnie zmieniać hasła do poczty internetowej. Coraz częściej to poczta jest kluczem do innych aktywności w internecie – zaznaczył Tomasz Chróstny. 

Źródło: uokik.gov.pl

 

Należy pamiętać, że jeżeli otrzymamy podejrzany telefon czy wiadomość bądź dojdzie do jakiejkolwiek niepewnej transakcji, zawsze w pierwszej kolejności o zaistniałej sytuacji powinniśmy poinformować bank.

– Jeżeli przekazaliśmy oszustom dane dotyczące nas jako konsumentów, to powinniśmy jak najszybciej zastrzec kartę, powinniśmy zmienić hasła dostępowe do banku i poinformować bank o próbach uzyskania dostępu do naszego konta internetowego. Po to, żeby bank poprzez zabezpieczenia mógł odpowiednio zareagować, chroniąc nie tylko nas, ale także i innych konsumentów – wskazał gość audycji „Aktualności dnia”.

– Jeżeli mamy problem w relacji z bankiem w pozytywnym rozpatrzeniu naszej reklamacji, pamiętajmy, że mamy miejskich rzeczników powiatowych praw konsumenta oraz Rzecznika Finansowego, którzy co do zasady mogą i powinni nam udzielić bardzo szerokiego wsparcia w naszych indywidualnych reklamacjach względem tego typu instytucji – podsumował prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W 2020 roku Inspekcja Handlowa skontrolowała prawie dwa i pół tysiąca partii odzieży. Zakwestionowała ponad jedną czwartą (25,8 proc) partii ubrań, czyli prawie taki sam odsetek jak w 2019 roku (26,6 proc.) – poinformował UOKiK w komunikacie. [czytaj więcej]

https://twitter.com/UOKiKgovPL/status/1403269522598076417

Należy być ostrożnym i czujnym załatwiając sprawy w sieci. Warto sprawdzać wiarygodność stron internetowych, a na każde podejrzane SMS czy maile najlepiej nie odpowiadać. O innych zagrożeniach, nie tylko w sieci, można przeczytać na portalu [Ostrzegamy.online], na którym zamieszczane są artykuły nt. zagrożeń zdrowotnych, ekonomicznych czy cyberzagrożeń.

Całość rozmowy z audycji „Aktualności dnia” z udziałem Tomasza Chróstnego dostępna jest [tutaj].

 

radiomaryja.pl

drukuj