[TYLKO U NAS] Dr M. Szołucha: Polska branża transportowa jest jednym z naszych championów gospodarczych
Polska branża transportowa jest jednym z naszych championów gospodarczych. To jest ta grupa przedsiębiorców, której udało się przebojem zawojować rynki zagraniczne, a sektor unijnych przewozów drogowych niemal zdominować – mówił w środowych „Aktualnościach dnia” na antenie Radia Maryja dr Marian Szołucha.
Ekonomista z Akademii Finansów i Biznesu Vistula odniósł się do obecnej sytuacji branży transportowej w naszym kraju. Według niego, jest ona jedną z naszych championów gospodarczych.
– Jest to ta grupa przedsiębiorców, której udało się przebojem zawojować w ostatnich latach rynki zagraniczne, a sektor unijnych przewozów drogowych – niemal zdominować. To przyczyna, dla której spadają na nią raz za razem kolejne ciosy. Podejmowane są próby ograniczenia rozwoju tej branży, wyhamowania jej zarówno na poziomie unijnym, jak i – niestety – w Polsce – zauważył dr Marian Szołucha.
Jak dodał, branża transportowa w naszym kraju nie jest już wolna od zamachów nie tyle na jej rozwój, co bardziej na egzystencję. Jak się okazuje, problemów istnieje wiele.
– Jednym z nich jest centralizacja nadzorów nad stacjami kontroli. Ten nadzór ma zostać odebrany starostom i przekazany ponownie Transportowemu Dozorowi Technicznemu. Sam koszt takiej operacji związki branżowe szacują, choć w rozłożeniu na dziesięć lat, na dwa miliardy złotych – zwrócił uwagę ekonomista.
Przewidziane są również kary w Prawie o ruchu drogowym. Będą one dotyczyły nie tylko właścicieli stacji, ale także posiadaczy pojazdów za nieterminowe badania techniczne bez względu na to, jaka jest przyczyna spóźnienia i co z danym pojazdem w konkretnym momencie się działo.
Zdaniem dyrektora generalnego Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego Andrzeja Bogdanowicza, który gościł w środowym wydaniu „Aktualności dnia”, zapowiadane zmiany są bardzo kontrowersyjne.
– Kierowcy samochodów osobowych najczęściej trafiają do małych stacji, to są tzw. stacje podstawowe, które są firmami rodzinnymi. Bardzo często prowadzi je ojciec z synem i w tym momencie wszystkie te stacje mają być obłożone 4,5 procentowym nowym podatkiem na rzecz Transportowego Dozoru Technicznego. To dla wszystkich tych stacji stanie się „śmiercią” ekonomiczną – zaznaczył rozmówca.
Całość programu z udziałem dr. Mariana Szołuchy i Andrzeja Bogdanowicza można odsłuchać [tutaj].
RIRM