Toruń ma nowy most drogowy

W Toruniu otwarto nowy most drogowy przez Wisłę. Przeprawa długości 540 m nosi imię gen. Elżbiety Zawackiej. „To spełnienie planów, oczekiwań a pewnie i marzeń” – powiedział prezydent Torunia Michał Zaleski.

Prezydent Torunia Michał Zaleski podkreślił, że nowy most nie tylko zmienia ruch drogowy w Toruniu, ale też otwiera drogę do rozwoju inwestycyjnego lewobrzeżnej części miasta.

W czasie uroczystości otwarcia mostu, na jednym z jego przęseł odsłonięto również płaskorzeźbę przedstawiającą gen. Elżbietę Zawacką.

Torunianie otwarcie mostu świętują już od piątku. W ramach Dni Otwartych odbywały się koncerty, wspólne kolędowanie, pokazy taneczne i półmaraton świętych Mikołajów. Dni otwarte zainaugurowała w piątek historyczna inscenizacja starcia wojsk z dwóch stron rzeki i sportowa rywalizacja szkół z lewo- i prawo brzeżnego Torunia.

Prezydent Torunia Michał Zaleski w rozmowie z Redakcją Informacyjną Radia Maryja zwrócił uwagę, że nowy most jest spełnieniem oczekiwań kilku pokoleń torunian.

– To jest inwestycja, której znaczenie trudno przecenić. Torunianie już od wielu dziesiątków lat chcieli mieć drugi most drogowy, ponieważ jedyny most, który do tej pory istniał, im. Marszałka Józefa Piłsudskiego, już w całości był zapełniony. (…) Funkcjonowanie dalsze bez drugiego mostu byłoby niemożliwe. Jest to spełnienie planów, oczekiwań a pewnie i marzeń – zaznaczył polityk.

***

Stalowy most ma dwa przęsła łukowe po 270 m długości każde, wsparte na jednej podporze na środku rzeki. Przeprawa o szerokości 30 m ma dwie jezdnie, każda ma dwa pasy ruchu. Z jednej strony mostu zbudowano chodnik dla pieszych, a z drugiej – ścieżkę rowerową. Cała trasa mostowa wraz z dojazdami ma 4,1 km długości.

W trakcie budowy najbardziej skomplikowaną operacją był transport z brzegu przęseł łukowych, z których każdy ma 270 m długości, 50 m wysokości i waży 2,75 tys. t.

Stalowe łuki, wsparte na wieżach montażowych znajdujących się na dwóch barkach, były po kolei transportowane z przybrzeżnych doków w pobliże podpór przęseł mostu, które znajdują się na brzegu i na sztucznej wyspie na środku rzeki. Skomplikowana operacja była prowadzona z wielką precyzją i bardzo powoli, aby nie doszło do przewrócenia się potężnej konstrukcji. W następnym etapie łuki montowano na przęsłach. Najpierw konstrukcje podnoszono przy pomocy urządzeń hydraulicznych na wysokość kilkunastu metrów i potem osadzono w gniazdach podpór.

Budowa mostu rozpoczęła się w listopadzie 2010 r. Początkowo inwestycja miała zostać zakończona 4 lipca 2013 r., ale ze względu na niesprzyjające warunki atmosferyczne i niski stan wody w trakcie budowy wydłużono okres realizacji przedsięwzięcia.

Generalnym wykonawcą inwestycji było konsorcjum firm Strabag sp. z o.o. z Pruszkowa (lider) i Strabag AG z Austrii (partner). Wartość całego projektu wyniosła 753 mln zł, z czego dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to 327 mln zł.

Jest to drugi most drogowy w Toruniu. Pierwsza przeprawa pochodzi z początku XX w. Pierwotnie została wzniesiona w latach 1907-1910 w Opaleniu (obecnie woj. pomorskie), ale w latach 1928-29 rozebrano ją i w częściach przeniesiono do Torunia. Most po dobudowaniu trzech przęseł, oddano do użytku w 1932 r.

RIRM

drukuj
Tagi:

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl