fot. PAP/Marcin Bielecki

Szczecin: podpisano umowy na poprawę dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu 

Poprawa kolejowego dostępu do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu – to cel umów podpisanych przez PKP PLK z polską firmą Torpol. Koszt to blisko 1,5 mld zł netto. W uroczystości podpisania dokumentów wzięli dziś udział ministrowie: gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk oraz infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Efektem porozumienia ma być możliwość dojazdu do portów większej liczby pociągów towarowych w portach w Szczecinie i Świnoujściu. Sprawniej mają też być odprawiane cięższe i dłuższe składy.

Jak mówił minister Marek Gróbarczyk, efektem prac ma być też wzrost potencjału gospodarczego województwa zachodniopomorskiego.

Ten potencjał bezwzględnie musi być uruchomiony. Pierwszym krokiem było rozpoczęcie toru żeglugowego Szczecin-Świnoujście do 12,5 metra, to powoduje podwojenie tonażu statków i daje możliwość przyjmowania znacznie większych ilości towarów. Blokadą była możliwość wywożenia tych towarów, właśnie z portu w Szczecinie, poprzez ograniczenia dostępu od strony lądu.  Dzisiejsza umowa bezwzględnie wpisuje się w program podwojenia (taki mamy cel) przeładunków w porcie w Szczecinie, stworzenia rozwiązań nowoczesnych, nowych możliwości przeładunkowych – podkreślał szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Porty bałtyckie to swoiste perły; żeby mogły dalej się rozwijać, potrzeba dodatkowych nakładów – akcentował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Z dumą mogę powiedzieć, że w ostatnim miesiącu finalizujemy umowy na 4,5 mld zł, które pozwolą zwiększyć – w sposób bezwzględny – dostęp do dynamicznie rozwijających się portów bałtyckich. W przypadku Gdańska i Gdyni to niemal 3 mld zł, a w przypadku Szczecina i Świnoujścia – 1,5 mld zł – wskazywał min. Andrzej Adamczyk.

W Szczecinie i Świnoujściu planowane prace obejmują przebudowę ok. 100 km torów, 3 wiadukty i most. Planowana jest też elektryfikacja niektórych torów. Projekty są realizowane z dofinansowaniem unijnego instrumentu finansowego „Łącząc Europę”.

RIRM/TV Trwam News/PAP

drukuj