Sympozjum AKSiM: Reklama alkoholu promocją pijaństwa i uzależnień
W murach Akademii Kultury Społecznej i Medialnej odbyło się sympozjum: „Reklama alkoholu promocją pijaństwa i uzależnień”. Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Rzecznik Praw Dziecka.
Polska w skali Europy przoduje w emisji reklam alkoholu w telewizji. Wszystkie one zakłamują obraz rzeczywistości – wskazywał ks. bp Tadeusz Bronakowski, przewodniczący Zespołu Konferencji Episkopatu Polski ds. Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych.
– Dlaczego słychać tam radosną muzykę, a nie słychać przerażającego płaczu dziecka, którego ojciec wraca z alkoholowej libacji? Dlaczego mówi się o alkoholu, jak o źródle radości, a nie mówi, że to także źródło bólu i cierpienia? Źródło samotności i poniżenia, jakiego doświadczają chociażby tysiące dzieci przebywających w domach dziecka – akcentował duchowny.
"Alkohol to znak akceptacji wśród przyjaciół, to znak siły odwagi i prawdziwego męstwa – fałszywość tych wizji widzimy zestawiając je z rzeczywistością" – ks. bp T.#Bronakowski @EpiskopatNews #sympozjum #trzeźwość #uzależnienia #alkohol #pijaństwo pic.twitter.com/XtZAVtleR4
— AKSiM w Toruniu (@AKSiMTorun) March 8, 2022
To właśnie na najmłodszych najczęściej odbija się uzależnienie od alkoholu – podkreślał Mikołaj Pawlak, Rzecznik Praw Dziecka.
– Dziesiątki tysięcy spraw rodzinnych w sądach […] (jest ich pół miliona rocznie), a większość z nich ma swoje podłoże w alkoholu – mówił.
"W Polsce nie ma jednego aktu prawnego który całościowo regulowałby, to czym reklama dla dzieci jest i jakie ograniczenia ma mieć." – Mikołaj Pawlak, Rzecznik Praw Dziecka@RPDPawlak #sympozjum #trzeźwość #uzależnienia #alkohol #pijaństwo pic.twitter.com/tRfZpJSb46
— AKSiM w Toruniu (@AKSiMTorun) March 8, 2022
"Bardzo często do reklam dodaje się elementy, które z danym piwem nie mają nic wspólnego, ale pod różnymi względami kojarzą się z czymś, co z piwem łączy się w różnych sytuacjach.” – dr Robert Grochowski#Grochowski #sympozjum #trzeźwość #uzależnienia #alkohol #pijaństwo pic.twitter.com/7u49yBrElX
— AKSiM w Toruniu (@AKSiMTorun) March 8, 2022
"Manipulacja w reklamie nie tyle dotyczy zachwalania produktu, ale tworzenia nowego obrazu świata, w którym podkreśla się nieodzowności reklamowanego przedmiotu." – o. prof. Andrzej Derdziuk #Derdziuk @KUL_Lublin #sympozjum #trzeźwość #uzależnienia #alkohol #pijaństwo pic.twitter.com/YWb7uugGc8
— AKSiM w Toruniu (@AKSiMTorun) March 8, 2022
"Reklama alkoholu legalnie nie jest skierowana do dzieci, ale dociera do nich i wytwarza w nich pragnienie doświadczenia tego, co reklama ukazuje jako dobro społecznie akceptowalne." – dr Andrzej Mazan #Mazan #sympozjum #trzeźwość #uzależnienia #alkohol #pijaństwo pic.twitter.com/oY2zZd7E22
— AKSiM w Toruniu (@AKSiMTorun) March 8, 2022
Dr Agnieszka Muzyk – „Wszystko co pojawia się w internecie nie jest wydarzeniem przypadkowym, a zaplanowanym, wyrafinowanym, profesjonalnym.”#Muzyk#sympozjum #trzeźwość #uzależnienia #alkohol #pijaństwo pic.twitter.com/kP7EteinHl
— AKSiM w Toruniu (@AKSiMTorun) March 8, 2022
Niezwykle ważne jest właściwe wychowanie dzieci i młodzieży. Bez tego nie można skutecznie przeciwstawić się nałogom, ani ich promocji w przestrzeni medialnej. W wychowaniu poza szczególną rolą rodziców i opiekunów istotne miejsce zajmują też szkoły – wskazywał prof. Przemysław Czarnek, minister edukacji i nauki.
– Polska szkoła ma narzędzia do kształtowania u uczniów postaw trzeźwości i wolności od alkoholu oraz innych środków uzależniających, potrzeba natomiast pracy i zaangażowania, aby je w odpowiedni sposób wykorzystać. Działania takie podejmujemy i będziemy kontynuować – zapewnił szef resortu edukacji.
Nie sposób jednak oczekiwać, że reklama i promocja środków uzależniających przestanie oddziaływać – wskazywał szef resortu edukacji. Zwrócił uwagę na poszukiwanie nowych, skuteczniejszych form działania np. rówieśniczych, bo – jak mówił to właśnie wpływ środowiska rówieśniczego na szkolnym etapie ma w życiu młodego człowieka charakter dominujący.
TV Trwam News