Rząd zapowiedział dalsze inwestycje w kolej
2,5 tysiąca kilometrów torów kolejowych zmodernizowanych do tej pory i kolejne tysiące w najbliższych latach. Rząd zapowiada dalsze inwestycje w kolej. To oznacza także remonty dworców i wymianę taboru. Deklaracje padły na I Kongresie Rozwoju Kolei z udziałem premiera Mateusza Morawieckiego.
W najbliższych latach rząd zainwestuje w kolej łącznie 100 mld zł – mówił w trakcie I Kongresu Rozwoju Kolei premier Mateusz Morawiecki.
– Uruchamiamy nowy program uzupełnienia lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej. Roboczo nazywamy go „Kolej plus” – mówił szef polskiego rządu.
Premier wskazywał, że do dziś są w Polsce duże miejscowości bez połączenia kolejowego.
– Wielkości nawet 90 tys. mieszkańców, jak Jastrzębie Zdrój – wskazał Mateusz Morawiecki.
W latach 2015-2018 za sprawą rządu Prawa i Sprawiedliwości łącznie zmodernizowano 2,5 tys. kilometrów torów kolejowych. Ale to dopiero początek inwestycji – zapowiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Naszym celem jest kolej nowoczesna, komfortowa i punktualna – zapewnił szef resortu.
Dlatego rząd za cel stawia sobie inwestycje w tabor kolejowy. Planuje też modernizację kolejnych kilometrów torów.
– Blisko 9 tys. kilometrów torów zostanie zmodernizowanych, a prawie 200 dworców w całej Polsce zyska nowe, przyjazne oblicze – podkreślił Andrzej Adamczyk.
Ale na 200 może się nie skończyć. Wszystko zależy od tego, czy będą środki w budżecie – tłumaczył prezes PKP SA Krzysztof Mamiński.
– Mamy przygotowaną grupę kolejnych 100 dworców, które będziemy chcieli niezwłocznie modernizować i przywracać je do świetności – zadeklarował Krzysztof Mamiński.
Od ponad miesiąca pasażerowie mogą korzystać ze wspólnego biletu. To kolejna nowość, którą chwalą się Polskie Koleje Państwowe.
– I mogę powiedzieć, że to jedyny taki produkt w Europie, nikt inny go nie ma – powiedział prezes PKP SA.
Zysk netto PKP SA za 2018 rok wyniesie ponad pół miliarda zł – zapowiedział prezes Krzysztof Mamiński. W kolejny latach ma rosnąć i zbliżać się do kwoty miliarda złotych. Straty przestały przynosić PKP Polskie Linie Kolejowe – podkreśla prezes Ireneusz Merchel. W 2015 roku spółka była ponad 200 mln zł na minusie. W roku 2017 wyszła na prostą.
– To pokazuje, że doszliśmy blisko zera. To ten ideał, do którego dążymy, bo każde pieniądze powyżej, to by znaczyło, że my tych pieniędzy właściwie nie gospodarujemy – wskazał Ireneusz Merchel.
Bo nadwyżka ma być przeznaczona na modernizację połączeń i kolejne inwestycje. Polska kolej może zyskać także na budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Lotnisko będzie wyposażone w segment towarowy.
TV Trwam News/RIRM