Rząd chce zakończyć pat w sprawie rozbudowy portu w Elblągu
Rząd ma pomysł, jak zakończyć pat w sprawie rozbudowy portu w Elblągu. Według informacji, do których dotarła redakcja TV Trwam, w mieście może powstać nowy port z większościowym udziałem Skarbu Państwa.
We wrześniu 2022 roku otwarto przekop Mierzei Wiślanej.
– Po raz kolejny udowadniamy, że jesteśmy poważnym państwem – mówił Jarosław Kaczyński, prezes PiS, 17 września 2022 roku.
Kolejnym etapem inwestycji jest rozbudowa portu w Elblągu. Zarządza nim spółka miejska. Rząd zaproponował dokapitalizowanie jej na sumę 100 milionów złotych. W zamian Skarb Państwa przejmie 51 procent udziałów.
– Miasto nie ma – w przeciwieństwie do Skarbu Państwa, który na stół kładzie 100 milionów złotych – środków na inwestycje w porcie– wyjaśnił red. Artur Kowalski z „Naszego Dziennika”.
Na propozycje rządu nie zgadza się samorząd. Prezydent Elbląga, Witold Wróblewski, zapytał o tę sprawę mieszkańców. W głosowaniu wzięło udział ponad 11 tysięcy osób, czyli zaledwie 12 procent uprawnionych. Niemal 70 procent elblążan uznało, że port powinien zostać w rękach samorządu. Quasi-sonda o znikomej frekwencji stała się dla prezydenta orężem do blokowania inwestycji.
– Wydaje mi się, że to jest wynik jednoznaczny, iż elblążanie opowiedzieli się, że port ma być w rękach samorządu – mówił Witold Wróblewski, prezydenta Elbląga.
Radni miasta z Prawa i Sprawiedliwości nie uznają sondy za wiążącej i sami zwrócili się do elblążan.
– Zebraliśmy 10 tysięcy podpisów, czyli więcej niż pan prezydent w tej swojej para-sondzie i dlatego uważamy, że mieszkańcy są zainteresowani rozwojem portu – zauważył Rafał Traks, radny miejski w Elblągu, PiS.
Mimo to prezydent Witold Wróblewski nie chce 100 milionów na rozbudowę portu, które nadal są do wzięcia. Tymczasem rząd znalazł pomysł na zakończenie patowej sytuacji.
W tej chwili rozmawiamy z podmiotami, które są właścicielami nabrzeża w porcie oraz z przyszłymi inwestorami – poinformował wiceminister aktywów państwowych, Andrzej Śliwka.
– Podjęliśmy rozmowy z prywatnymi operatorami, również ze spółkami Skarbu Państwa. Część terenu jest we władaniu Skarbu Państwa (…). Rozmawiałem z Orlenem, Azotami, Krajową Grupą Spożywczą, które widzą duży potencjał związany z tym, żeby uaktywnić w końcu Port Morski w Elblągu – wskazał.
Z kolei wiceminister infrastruktury, Marek Gróbarczyk, poinformował, że rozmowy są już na ostatniej prostej.
– Są na etapie podpisanie listu intencyjnego. Środki trafią bezpośrednio do nich. Zmodernizują swoje nabrzeża i będą realizować przeładunki – wyjaśnił polityk.
Rząd zbuduje – według informacji TV Trwam – nowy port obok istniejącego na terenach należących do Skarbu Państwa w tym Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.
Nie oglądamy się na obstrukcje władz miasta – mówili nieoficjalnie przedstawiciele rządu. Nową inwestycją zarządzać będzie – podobnie jak w przypadku portów w Gdańsku, Gdyni i Szczecin-Świnoujście – państwo.
– Nie wyobrażam sobie takiego scenariusza (…), żeby tam nie było większościowego udziału Skarbu Państwa – podkreślił wiceminister Andrzej Śliwka.
Prof. Zdzisław Winnicki, politolog, podkreślił, że należy szukać takich rozwiązań, aby ukrócić polityczne oraz niekorzystne decyzje samorządowców. związanych z opozycją.
– Uważają, że są absolutnie niezależne od rządu, a zatem nie stanowią części państwowości polskiej, tylko jakieś regionalne elementy ekonomiczno-polityczne – ocenił prof. Zdzisław Winnicki.
Planowane jest też pogłębienie rzeki Elbląg. To niezbędne, aby do portu mogły dopływać duże jednostki.
TV Trwam News