Przetarg na samoloty dla VIP-ów

Już niedługo ma ruszyć przetarg na małe samoloty dla VIP-ów. Wicepremier i szef MON Tomasz Siemoniak poinformował, że w tym tygodniu rząd przyjął informację MON w sprawie pozyskania i eksploatacji tych maszyn.

Dokument jest opatrzony klauzulą „zastrzeżone” i został formalnie przyjęty w tzw. trybie obiegowym, czyli w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk między ministrami. „Na jednym z najbliższych posiedzeń Rady Ministrów będzie przyjęty zapis do protokołu, który dopiero umożliwi rozpoczęcie procedury przetargowej” – dodał Siemoniak

Poseł Michał Jach, członek sejmowej Komisji Obrony Narodowej mówi, że Polska już dawno powinna mieć samoloty do przewozu osób piastujących najważniejsze stanowiska w państwie. Obecna zapowiedź MON-u to według niego kolejna propagandowa informacja kampanii wyborczej.

– W latach 2005 – 2007 Prawo i Sprawiedliwość przygotowało przetarg na zakup tych samolotów. Niestety, kiedy Platforma Obywatelska przejęła rządy, wycofano się z tego. Lata mijają i tylko, co roku słyszymy, że już będzie, że przetarg jest już przygotowany, że zaraz go rozpiszą. Ponownie, zupełnie chyba przypadkowo, zbiegło się to z drugą turą wyborów. Myślę, że Polacy skomentują to właściwie. Potrzeba samolotów i mogę potwierdzić to, że w każdej chwili, gdyby PO w okresie tych ośmiu lat rządów podjęła decyzję o zakupie samolotów dla VIP-ów, całe Prawo i Sprawiedliwość by to poparło. Jest to rzecz niezbędna. Jesteśmy chyba jedynym państwem o takiej wielkości i ambicjach, w których najwyższe władze latają wyczarterowanymi samolotami. To jest skandal – powiedział Michał Jach.

Ministerstwo Obrony Narodowej zamierza kupić dwie małe maszyny na 12-14 miejsc, które – po ograniczeniu liczby pasażerów do ośmiu – byłyby w stanie wykonać lot przez Atlantyk.

Samoloty będą należeć do 1. Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie i mają być pilotowane przez wojskowe załogi.  Kupno maszyn jest planowane jeszcze w tym roku.

Jak mówił w lutym wiceminister Czesław Mroczek, MON przewiduje też, że po wygaśnięciu w 2017 r. obecnej umowy na czarter maszyn od PLL LOT, wojsko będzie obsługiwać przewóz VIP-ów także większymi, zakupionymi w tym celu maszynami.

RIRM

drukuj