Prezes PKN Orlen: Do połowy roku chcemy uzyskać zgodę na fuzję z Lotosem
Do połowy bieżącego roku Orlen chce uzyskać zgodę Komisji Europejskiej na fuzję z Lotosem – mówi prezes spółki Daniel Obajtek. Polski gigant paliwowy ma w planach kolejne inwestycje na rynkach zagranicznych.
Orlen to największa spółka w Europie Środkowo-Wschodniej – mówi prezes Daniel Obajtek.
– Orlen przychodów ma około 110 mld zł, w tym 60 proc. jest z rynków zewnętrznych – wskazał prezes PKN Orlen.
Dalsze zyski ma zagwarantować fuzja Orlenu z Lotosem.
– Jesteśmy zgodnie z wszelkimi terminami. Cały czas negocjujemy z Komisją, dostarczamy masę analiz danych. Naszym oczekiwaniem jest, by uzyskać zgodę do połowy roku 2019 – zaznaczył Daniel Obajtek.
Bo to Komisja Europejska musi dać zielone światło. Negocjacje nie są łatwe, bo konsolidacji Orlenu i Lotosu obawiają się prywatne koncerny. Polski gigant rośnie w siłę.
– My jesteśmy dużą spółką, ale myślę, że po tej fuzji będziemy zdecydowanie większą, jeszcze bardziej strategiczną i będziemy bardziej wchodzić w rynki zewnętrzne – zaznaczył prezes spółki.
To zapowiedź kolejnych inwestycji. Orlen już teraz stać na zmniejszenie dostaw z rosyjskiego Rosnieftu o ok. 30 proc. Nowa umowa ma obowiązywać do 2021 r. Spółka poszerza portfel dostawców m.in. o ropę z USA. Oczkiem w głowie – w przypadku dostaw – pozostaje rafineria w Możejkach.
– Stamtąd czerpiemy produkty. Oczywiście będziemy cały czas tę rafinerię modernizować. Ten proces czynimy, modernizacji, od trzech lat rafineria w Możejkach przynosi zyski – wskazał Daniel Obajtek.
Możejki to gwarancja bezpieczeństwa paliwowego, i to nie tylko w przypadku państw bałtyckich.
– Przy dzisiejszym wzrośnie sprzedaży dzięki ograniczeniu szarej strefy, tak naprawdę ona również zabezpiecza bezpieczeństwo paliwowe naszego kraju – dodał prezes PKN Orlen.
Do końca 2019 roku – według planów – zakończy się odbudowa torów z Możejek na Łotwę. Orlen pogłębia współpracę z kolejami litewskimi, co ma być gwarancją kolejnych zysków.
TV Trwam News/RIRM