Por I, Pazurzasty, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2501756

Port Gdańsk zrealizuje największy portowy projekt inwestycyjny w Europie wart ponad 3 miliardy dolarów?

Port Gdańsk przewodniczy polskiej delegacji podczas wizyty wysokiego szczebla z okazji 50-tej rocznicy ustanowienia stosunków dyplomatycznych między Polską a Singapurem. Celem wizyty jest budowanie dwustronnych relacji handlowych między krajami i omówienie ogromnej inwestycji w Porcie Centralnym, opartej na partnerstwie publiczno-prywatnym o wartości 3,1 mld dolarów.

Delegacja jest organizowana wspólnie z PSA International, globalną grupą portową z Singapuru, która w maju tego roku nabyła udziały w DCT Gdańsk, największym terminalu kontenerowym w Polsce. Pozostałymi udziałowcami są Polski Fundusz Rozwoju i IFM Global Infrastructure Fund.

Polskę reprezentują minister gospodarki i żeglugi morskiej Marek Gróbarczyk, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Łukasz Greinke oraz przedstawiciele DCT Gdańsk, LOT Cargo, Maersk, Lotos Oil, Remontowa Shipbuilding, Nava, Phoenix Polska, Invest in Pomerania i OEX24.

Podczas konferencji „Singapore Maritime and Business Mixer” przedstawiony i omówiony został największy portowy projekt inwestycyjny w Europie. Plan oparty na PPP dotyczy budowy 19 km nabrzeży użytkowych dla dziewięciu terminali i 8,5 km falochronów. Marcin Osowski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ds. Infrastruktury, zapowiada, że będą to terminale kontenerowe, pasażerskie, gazowe i operacyjne dla jednostek wojskowych i administracji morskiej. Szacuje, że łączny wolumen przeładunku ładunków wzrośnie przez 10 lat do 100 mln ton rocznie, co sprawi, że Port Gdańsk stanie się największym centrum logistycznym w Europie Wschodniej.

– Głównym celem Portu Gdańsk jest przedstawienie propozycji „bramy do Bałtyku” na rynki azjatyckie dla armatorów, przewoźników i eksporterów. W grę wchodzi wymiana towarowa między 120 mln konsumentów – zapowiada prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Łukasz Greinke.

Mamy nieograniczony dostęp do morza przez cały rok i udowadniamy naszą wiarygodność jako partnera handlowego. Świadczą o tym regularne transakcje m.in z Ocean Alliance czy 2M. Oferujemy również połączenia bliskiego zasięgu do kluczowych odbiorców w Skandynawii i Wielkiej Brytanii jak Maersk, MSC, CMA, COSCO i wiele innych – dodaje.

Port Gdańsk jest najszybciej rozwijającym się portem w Europie. W 2018 roku był niekwestionowanym liderem przeładunków – wskaźnik wyniósł 49,1 mln towarów. Oznaczało to wzrost o blisko 21 proc. w stosunku do roku ubiegłego. Była to najwyższa dynamika wzrostu w Europie. Tendencja na rok 2019 jest również optymistyczna. Wysoki wynik w 2018 roku osiągnął również terminal DCT Gdańsk, który ma duży udział w wysokich wynikach portu. Na jego nabrzeżach obsłużono wówczas niemal 2 mln kontenerów o długości 20 stóp.

Należy podkreślić także strategiczny punkt portu dla firm azjatyckich. Port Gdańsk jest w chwili obecnej jedynym portem na Bałtyku, który może obsługiwać bezpośrednie połączenia z Azji oraz największe na świecie kontenerowce np. MSC Gulsun. Przez Polskę przewoźnicy mają również otwartą drogę do rynków Europy Południowej poprzez infrastrukturę kolejową i drogową Korytarza Bałtyk-Adriatyk i kraje Europy Środkowo-Wschodniej.

Wizyta dwustronna między Polską i Singapurem ma również na celu kreowanie wizerunku naszego państwa jako lidera branży morskiej w regionie. Podczas konferencji zaprezentowana zostanie szeroka gama polskich firm z branży logistyki, offshore, lotnictwa, energetyki i nowych technologii.

Polska jest obecnie siódmą co do wielkości gospodarką w Unii Europejskiej, biorąc pod uwagę całkowite PKB wynoszące 524 miliardów euro. W przypadku rozwoju polskich portów morskich duże znaczenie mają fundusze strukturalne w wysokości 208 mld euro przeznaczone na modernizacje w latach 2007–2020. W rezultacie nasze porty stały się bardziej wydajne, konkurencyjne i nowocześniejsze, a Polskę dostrzegają dalekowschodni partnerzy – staliśmy się ważnym partnerem handlowym w transakcjach morskich.

Delegacji z Singapuru przewodniczył przedstawicie holding PSA International – jednego z największych operatorów portowych na świecie. Koncern stworzył sieć morskich połączeń logistycznych między Singapurem, Tajlandią, Wietnamem, Indonezją, Indiami, Arabią Saudyjską, Chinami, Koreą Południową, Japonią, Belgią, Włochami, Portugalią, Turcją, Argentyną, Panamą i Kolumbią. Współpraca PSA International z Portem Gdańsk pozwoli na silną ekspansję usług logistycznych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Gospodarkamorska.pl

drukuj